Kirken velsigner dyrene

På Frans av Assisis dag var det åpen kirke i Fagerborg for alle dyr. Der kunne dyreeiere tenne lys og få forbønn og velsignelse for sine kjæledyr.

Sunniva Gylver velsinger Milo (t.v.) og Rebecca Schwalenstöcker Winsnes under åpen kirke på dyrenes dag. Foto: Geir Dokken - Dagbladet

-Det er mange som har hund på Fagerborg, forteller sokneprest Sunniva Gylver. -Hver dag passerer turgåere i Stensparken kirken med hundene sine. For mange mennesker er kjæledyret deres beste venn. Dyrene er så avgjørende i livet deres, og det vil vi som kirke anerkjenne, snakke om og takke for, sier Sunniva.

Frans av Assisi var opptatt av skaperverket og menneskets forhold til dyrene. Derfor er dyrenes dag lagt til hans minnedag. Frans mente at dyr skulle være frie og ikke leve i fangenskap. Han er skytsengel for alle dyr og omtalte dem som sine brødre og søstre,

Sokneprest Sunniva har selv hund og har erfart hva det kan bety når livet er tungt. På dyrenes i dag i år var det 50 mennesker og mer enn 15 dyr innom Fagerborg kirke. -Det var fint. Gud har skapt dyrene, og vi kan se Gud i alt han har skapt, mener soknepresten.