Kjetil Haga ny kirkeverge i Oslo

Kirkelig fellesråd i Oslo har vedtatt å ansette Kjetil Haga som ny kirkeverge i Oslo. Haga kommer fra stillingen som divisjonsdirektør i Blå Kors Norge. Vi gratulerer med jobben!

Kjetil Haga blir den nye kirkevergen i Oslo.

-Vi er meget fornøyde med at Haga vil bli kirkeverge, og vedtaket i fellesrådet var enstemmig. Han er rett mann for denne viktige lederstillingen i kirken, sier Jostein Vevatne, valgt leder av fellesrådet.

-Jeg har søkt på denne stillingen fordi jeg sammen med alle gode medarbeidere i Oslo-kirken vil jobbe for å virkeliggjøre visjonen om å være en levende, nær og tilgjengelig kirke i denne byen, sier Kjetil Haga.
-Haga har arbeidet mye med endringsledelse og omstilling, det var erfaringer vi var opptatt av å finne hos vår nye leder, sier Jostein Vevatne.

Haga er utdannet teolog og har mastergrad i organisasjon og ledelse. Før han kom til Blå Kors Norge har han hatt lederstillinger i frivillig sektor (KFUK/M), helsesektoren (Sykehuset i Østfold) og Den norske kirke (Kirkefagsjef i Borg og domprost i Tunsberg).

-Det har vært en lang prosess å finne ny kirkeverge, og vi har vært heldige som har hatt mange gode søkere og god tid til å finne den rette. Vi er trygge på at vi med Haga får en lagleder som vil møte fremtidens mange utfordringer til beste for kirkens oppdrag, mener Jostein Vevatne.

-Å være kirke handler om det som skjer lokalt, og mitt mål er å jobbe for gode rammevilkår og ryddige arbeidsforhold for de 39 menighetene i byen. Det er viktig at vi løfter frem alt det positive som skjer og jobber godt sammen, slik at vi får brukt ressurser, kompetanse og engasjement på en best mulig måte. Jeg takker for tilliten og gleder meg til å begynne, uttaler Kjetil Haga.

Kjetil Haga tiltrer som kirkeverge første februar.