Maks 19 grader i kirkene - foreløpig

Bygg- og eiendomssjef i Kirkelig fellesråd i Oslo, Andrè Eidem Selli, er bekymret. -Nå har vi satt en maksgrense på 19 grader i alle kirker og andre lokaler. Men jeg frykter det ikke er nok for å bøte på de ekstreme strømkostnadene. -Saken skal opp i fellesrådet 9. desember, så får vi se hva de bestemmer, sier Selli.

I likhet med alle ansatte sitter bygg- og eiendomssjef Andrè Eidem Selli med skjerf og jakke på kontoret i disse dager. Han er svært bekymret over de økte strømkostnadene.

Kirkevergen har gitt beskjed til alle menigheter om at makstemperaturen er 19 grader i alle lokaler. -Det har møtt forståelse blant ansatte og frivillige ute i menighetene. Spørsmålet er om vi må ned i 15 grader i kirkerommene, og vi har en prosess på det, blant andre sammen med bispedømmerådslinjen, frem mot fellesrådsmøtet 9. desember.

-Vi er virkelig bekymret for at vi må dra med oss store underskudd over i 2022 som kommer til å bli et stramt økonomisk år uansett. Vi har ikke så mye annet å spare på enn bygg og personal, så nå håper vi alle blir med dugnaden og kanskje, kanskje kommunen kan kompensere for noe av dette, sier Selli.

Her kan du lese informasjonsbrevet kirkeverge Robert Wright sendt ut til alle ansatte 17. november:

Til alle ansatte i Kirken i Oslo

STRØMSPARENDE TILTAK I KIRKEN I OSLO

Vi har alle fått med oss de høye strømprisene.
Strømkostnadene for KfiO for 2021 og 2022 er estimert til å ligge på i gjennomsnitt 1,42
millioner i måneden. Vi har en potensiell overskridelse av budsjettet for 2021 på 6,5 millioner
kroner, og de kaldeste månedene kommer antagelig i 2022.
De økte kostnadene må hentes fra et sted. Våre alternativer er strømsparende tiltak, kutt i
vedlikehold og kutt i personalbudsjettet.
Hovedkomiteen vedtok i går, som et første og midlertidig steg, at makstemperatur i alle
våre lokaler, kontorer og kirkerom, skal være 19 grader.
Mange av oss, både i Akersbakken og ute i menighetene, jobber allerede med ullgenser på.
Takk for at dere er med å ta ansvar.
Fellesrådet vil få fremlagt forslag til ytterligere tiltak til sitt møte 9. desember. Et alternativ er
å gå ned til 15 grader i alle kirkerom. Vi har dialog med kommunen om å få dekket noe av
merkostnadene. I nær fremtid vil kirkeverge, biskop og stiftsdirektør ha møte med byråden for
kultur, idrett og frivillighet om dette.
Verneombud og tillitsvalgte i begge linjer vil bli involvert og hørt i arbeidet med forslaget
som skal legges frem til fellesrådet.
Fra og med nå gjelder altså makstemperatur på 19 grader. Det er Arbeidstilsynets nedre
anbefalte grense for innetemperatur. Dersom vi antar at temperaturen i våre lokaler i dag
ligger på 21 grader, vil en senkning til 19 etter dagens estimater gi en besparing på 500.000
kroner i måneden.
Dette er på ingen måte tilstrekkelig, men vil være et viktig steg i riktig retning for å avhjelpe
en prekær situasjon.
Vi minner om at 19 er en makstemperatur, og alle steder man vurderer det mulig og forsvarlig
å ligge under 19 i perioder eller hele tiden, vil være et bidrag.
Praktisk vil det være driftstemaene i samarbeid med daglige ledere som følger opp vedtaket
fra Hovedkomiteen. Men vi er helt avhengige av at alle ansatte og brukere av våre lokaler er
med å bidra for å få dette til. Ingen kirkerom, menighetssaler eller kontorlokaler er like. Vi må
sammen og hver for oss bestrebe oss på å få dette til på vår arbeidsplass.
I disse dager monterer driftsteamene temperaturmålere i alle menigheter.
Kirken i Oslo er bare en blant mange i samfunnet som må ta i bruk uønskede virkemidler i en
vanskelig situasjon. Vi kan ikke utelukke at det må «kraftigere lut» til, og vi vurderer
situasjonen fortløpende.

Oslo, den 17. november 2021