Norsk-ukrainsk sangkveld

Fagerborg menighet og Norsk sangerforum arrangerte norsk-ukrainsk sangkveld i Fagerborg kirke. Nasjonal folkesang-konkurranse skapte stor stemning, ingen vinner ble kåret, men det ukrainske laget hadde nok et større repertoar enn det norske.

Vakker ukrainsk sang i Fagerborg kirke.

Det var det nyetablerte Fagerborgkoret med dirigent Sigurd Engesnes i spissen som tok initiativ til sangkvelden. Diakon Gunn Iren Tangen tok straks ansvar for kontakt med bydelen og sørget for at det ble servert rikelig med god mat etter sangdysten.

Folkesang-battle

Anna Kargaltseva Sandvik arbeider for Norsk Sangerforum, ukrainsk dirigent som har bodd i Norge i flere år. Anna var både tolk og dirigent. Høydepunktet var da hun ledet folkesang-konkurransen med de norske på den ene siden av midtgangen og de ukrainske på den andre. Fra norsk side ble tonen slått an med «Per Spelmann» og «Kjerringa med staven», og ukrainske venner skapte uforglemmelig stemning med en rekke vakre folkesanger på morsmålet.

Fagerborgkoret

Fagerborgkoret fremførte sommerrepertoaret sitt. De hadde også øvet inn en ukrainsk folkesang med engelsk tekst. Flere ukrainske sanger gikk spontant opp i koret og sang flere vers på ukrainsk. Noen av ukrainerne tok i mot invitasjonen til å begynne fast i koret.

Hallelujah på ukrainsk

Sangeren og trubaduren Ruslan Radchenko bidro med ukrainsk folkevise og Leonard Cohens «Hallelujah» på ukrainsk, og fikk hele forsamlingen med seg i refrenget. Den ukrainske dirigenten Liudmyla Voloshyna fikk dirigere Fagerborgkoret, språk ingen hindring, musikk er internasjonalt.

Sunniva Gylver

Sokneprest Sunniva Gylver holdt appell, tolket av Anna, og snakket blant annet om at religion og nasjonalfølelse kan få frem både det beste og verste i oss mennesker. Norsk-ukrainsk sangkveld i Fagerborg ble et strålende eksempel på det første.