Stopp i aktiviteter, men ingen motløs ånd

Aktiviteten i Oslo bispedømme trappes kraftig ned de neste 14 dagene. Men vi er fortsatt Kirke.

Foto: Mariano Mantel, CC, flickr

Samtidig ønsker biskop Kari Veiteberg å minne om kirkens egenart og kall.
-I denne tiden la oss be for hverandre og alle som er berørt. «For Gud ga oss ikke en ånd som gjør motløs; vi fikk Ånden som gir kraft, kjærlighet og visdom.» (2 Tim 1,7), sier hun.

Torsdag kveld deler biskop Kari Veiteberg denne bønnen på sin facebook-side:

I kveld tenner eg lys og ber
for alle som er ramma av Corona
for alle som er redde
for alle fortvila

for alle som er bekymra for kor dei no skal være
for alle som ikkje veit kor dei skal sove i natt
for alle som misser arbeid og inntekt

Eg tenner lys i takk
for alle helsearbeidarar
for alle som spreier kunnskap og held oversikt

Eg tenner eit lys for mot og håp.

Bry seg

For kirken i Oslo bispedømme er det viktig å fortsatt være kirke, om enn ikke i de mange rommene vi er så glade i. Fremover vil det jobbes med nettopp dette.

Sokneprest i Fagerborg, Sunniva Gylver, skriver følgende på menighetens nettside:

"Mange opplever denne situasjonen svært krevende. I et globalt perspektiv er vi fortsatt heldige her i Norge, men mange blant oss er likevel sårbare ved smitte. Derfor må vi alle være solidariske og bidra til redusert smittefare så godt vi kan.

Dernest må vi huske på de blant oss som på grunn av dårlig psykisk helse, traumer, dårlig økonomi annen fysisk sykdom eller manglende nettverk, får ekstra tøffe dager nå. Smil og møt blikk når du er ute blant folk. Tenk gjennom hvem som kan trenge en telefon eller en melding".

Følgende gjelder for Oslo bispedømme fra og med nå:

Ingen gudstjenester og arrangementer gjennomføres fra og med i dag til og med søndag 29.mars.

Gravferd, vigsel og dåp er unntatt fra bestemmelsen.

For disse arrangementene gjelder smittevernrådene som er gitt av myndighetene. Kirken vil strekke seg langt for at de som har slike arrengement i denne tiden vil få en så god opplevelse som mulig.

Følg med på menighetenes nettsider for lokal informasjon i din menighet. Og for kontaktinformasjon til prest og andre ansatte.