Sorgprosjekt i Sagene kirke

I forbindelse med Påske + Pasjon vil Sagene kirke vise kunstverket Sorgprosjekt av Grete Refsum. I tillegg skjer det mye mer i forbindelse med festivalen.

Sorgprosjekt i Sagene kirke

Kunstner Grete Refsum vil i påsketiden vise kunstverket SORGPROSJEKT i Sagene kirke. På skjærtorsdag 14. april kl 18. vil utstilling bli åpnet og den vil stå i Sagene kirke fram til til 2. pinsedag 6. juni.
Det vil være tre deler, kalt Seraf og Vinge, fem mannsstore objekter, Sorgvegg og Østre brygge, en skulptur og digital presentasjon med bilder og prosjektor, og en Portal, en skulptur til å passere gjennom.

I presentasjonen av prosjektet skrives det:

Sorgprosjekt er et kunstnerisk tilsvar på personlig erfaring av tap og sorg. Da billedkunstner Grete Refsum i 2017 mistet sin ektefelle gjennom 43 år, tok hun i bruk kunstneriske virkemidler for å takle situasjonen og uttrykke hva hun følte.

Prosjektet kan forstås som et bidrag til en metode for å bearbeide tap og sorg. Det er et eksempel på hvordan sorg kan bearbeides og uttrykkes som form. Arbeidet dokumenterer og synliggjør utviklingen fra eksistensiell utrygghet henimot avklaring og aksept. Det siste objektet, Portal, spenner over et rom for gjennomgang, et transittområde. Portalen gir retning – inngang og utgang – og konkretiserer som form overgangen fra én til en ny fase i livet.

Stor produksjon

Påske + Pasjon har i en årrekke fylt vårmånedene med spennende kunstneriske uttrykk. I år er intet unntak, som man kan lese på nettsiden. Det anbefales også å følge med på festivalen på facebook. Her kommer oppdateringer om program og arrangement.