Stropper fra Biltema redder kirketårn

-Jeg stakk et skrujern inn i fugene på et av tårnene på Frogner kirke, og stenene var helt løse, forteller Tor Åge Pedersen i fellesrådets bygg- og vedlikeholdsavdeling. -Vi løp ned på Biltema og fikk tak i lastestropper, jeg kjente av vi dro tårnet sammen da vi festet stroppene, sier Tor Åge.

Et av tårnene på Frogner kirke er sikret med stropper fra Biltema.

Det var under en av fellesrådets kontrollrunder at de løse stenene ble oppdaget på et av tårnene til Frogner kirke. Tårnet står vendt ut mot gaten, og det kunne fått katastrofale følger om stener hadde falt ned.

Vedlikeholdsavdelingen har nå gått igjennom 30 av 65 kirker, for å sikre mot mulig stenras fra tak. På Frogner kirke var situasjonen så kritisk at det ikke var mulig å forlate kirken uten å foreta umiddelbare sikringstiltak. Gode råd var dyre, og heldigvis lå ikke Biltema langt unna.

-All honnør til Tor Åge og hans folk, sier kirkeverge Robert Wirght. -Men nå nærmer situasjonen seg uholdbar, slår kirkevergen fast og sikter til de elendige vedlikeholdsbevilgningene fellesrådet har fått fra kommunen. -28. september presenterer Byrådet budsjettforslaget for 2017. Det er lov å håpe, for dette er alvorlig, uttaler Robert Wright.

Holmenkollen kapell er også en av kirkene som er sjekket i disse dager. Skiferen på taket sprekker og faller ned. Det finnes ikke midler til ny skifer, så vedlikeholdsmannskapet bytter ut sprukken sten og monterer snefangere. Og Holmenkollen og Frogner er ikke enestående. Det er lignende historier å fortelle fra mange av byens kirker.