Visitas i en stor og aktiv menighet

Selv om en visitas kun får presentert en del av en menighets arbeid, vitner ofte det man ser likevel om en dedikert og engasjert menighet.

Ris kirke. Foto: Thomas Berbom

Så også i Ris menighet, som biskop Kari Veiteberg visiterte forrige uke.
Det var besøk på Vindern bo- og sevicesenter, møte barnehagebarn og skoleelever og bydel og frivillighetssentral. Det var speideren og lørdagskafe, tirsdagsamling, familiekor og Middag for alle.

Skidag

Onsdag i visitasuken besøkte biskopen Holmenkollen kapell. Der ble hun møtt av organist Petter Amundsen som gav en lyninnføring i kapellets spennende historie. Det er en historie om stort lokalt og nasjonal engasjement, innsamlingsaksjoner, en tragisk brann, samarbeid med Skiforeningen og ikke minst Holmenkollen kapells venner. Leder Hans Herman Horn i foreningen har vært en ildsjel i flere år, og han kunne fortelle om foreningens virksomhet.

Holmenkollen 2.jpg

-Takket være deres innsats, er det ingen kirkebygg i Oslo som skinner, som Holmenkollen kapell, skrøt kirkeverge Robert Wright, som også var med på denne delen av visitasen.

Frivillig

Torsdag var det blant annet møte på Vestre Aker frivillig sentral. I 20 år har disse ildsjelene bidratt med frivillig arbeid i bydelen. På de årene er det levert over 120 000 frivillige timer. Dette kan være besøkstjeneste, transporthjelp, middager, handling, prosjektet Sykling uten alder, for å nevne noe.

Frivillighet.JPG

-Når andre stenger dørene, er vi åpne, sa styreleder Ola Ramstad.
Jul, nyttår, 17. Mai, ferier og andre tider da det kommunale tilbudet reduseres, er tider hvor sentralen har mest å gjøre.

Ikke forskjell

Bispevisitasen ble avsluttet med visitasgudstjeneste i Ris kirke søndag. Mange medvirkende var med på å skape en høytidsstemt gudstjeneste med vakker sang og musikk ved hjelp av koret, Ensamble Solis.

Bispevisitas-Ris-menighet.jpg

I sin preken la biskop Kari Veiteberg vekt på at vi ikke må stenge andre ute.
- Gud gjør ikke forskjell på folk. Det er vårt håp, sa hun.

Etter gudstjenesten hold biskopen sitt visitasforedrag for en lydhør forsamling i menighetshuset.