Sammen som kirke i hele verden

Vi er en del av en verdensvid kirke - her kan du lese mer om Grefsen kirkes globale engasjement!

Sammen som kirke i hele verden

Perioden fra Kristi Himmelfartsdag er en misjonsperiode for den norske kirke.

I Grefsen har vi misjonsprosjekt via det norske misjonsselskap (NMS). Vi samler inn penger og ber for arbeidet i midtøsten som drives av Sat 7. Vi har også en vennskapsmenighet i Ramallah. Menighetens barnehage har Stefanusbarnehagene i Kairos søppelby som sitt prosjekt. Menigheten støtter også Kirkens Nødhjelp gjennom å delta i Fasteaksjonen hvert år.

I perioden fram mot sommeren har den norske kirke ekstra fokus på misjon og menighetenes misjonsprosjekter. Så her kan du lese mer om Grefsens misjonsprosjekt Sat7.

Hva er Sat7?

I mange år har Grefsen kirke hatt Sat7 som vårt misjonsprosjekt. Dette er en kristen TV-kanal som arbeider for å gjøre Guds kjærlighet kjent i områder der kristne er minoriteter.

I Midtøsten og Nord-Afrika har over 90 % av befolkningen tilgang til satellitt-TV. Den kristne arabiske TV-kanalen Sat-7 sender hele døgnet på flere kanaler. Programtilbudet er variert med filmer, dokumentarer, gudstjenester, talk-show, spesialprogram for kvinner, egne program for ungdom, egen stasjon for barn, skolefaglig undervisning for flyktningbarn m.m. Over 23 millioner seere følger sendingene regelmessig.

Her følger ett eksempel på Sat7s arbeid;

VI TRENGER Å HØRE SAMMEN!

TV-kanalen SAT-7 inviterer ungdom til å ta ansvar for å skape en god framtid for seg selv og andre.

Har du hatt følelsen av at verden går i oppløsning? Har du kjent på at alle konfliktene i verden, kombinert med at det blir stadig vanskeligere å vite hva som faktisk er sant, gjør deg usikker og motløs? Denne følelsen har faktisk et navn og er også regnet som en alvorlig trussel mot menneskeheten.

Det kalles «social cohesion erosion».

På norsk kan «social cohesion» kalles for «sammenhengskraft». Det er «limet» som holder samfunnet vårt sammen: solidaritet, tillit, medmenneskelighet og felles normer. I vår tid er det et økende problem at dette smuldrer opp for oss. At samfunn splittes innenfra. Det handler om frykt, mangel på trygghet og velvære, mangel på empati, marginalisering av minoriteter, politisk polarisering osv. Erosjon i naturen er når matjord vaskes vekk eller renner vekk. Her brukes det samme ordet om sammenhengskraften som eroderer.

I Midtøsten ønsker Sat-7 å mobilisere ungdom til å skape «sammenhengskraft» der de bor. Det kan faktisk redde verden!

Dokumentarserie Ungdom som endringsagenter

Bildet er fra produksjonen av en dokumentar-serie om ungdommer som har engasjert seg i sitt lokalsamfunn. Foto: Sat-7.

I kjølvannet av den arabiske våren har nemlig befolkningen i Midtøsten i stor grad mistet tiltro til myndighetene og til hverandre. Mange har også mistet troen på at det er mulig med demokratiske endringer i samfunnet.

I prosjektet “Ungdom som endringsagenter i samfunnet” ønsker Sat-7 å bruke ungdom til å være positive aktører for sosial endring.

Mangfold, personlig ansvar og kreativ selvutfoldelse.

Ungdommer inviteres til å bli med på kurs og samlinger for å lære om for eksempel fotojournalistikk, film, menneskerettigheter og entreprenørskap. De oppfordres til å dokumentere historier om unge mennesker som gjør en forskjell med video og bilder. For eksempel ble tretten eksempler på miljøvernprosjekter dokumentert og delt. Prosjektet produserer og sender også serier, dokumentarer og debattprogrammer.

Ved å løfte fram verdien av mangfold, åpne for kreativ selvutfoldelse og oppmuntre til å ta personlig ansvar kan ungdommene bli bevisst på betydningen av å styrke samholdet i samfunnet de lever i, våge å ta opp spørsmål om urettferdighet og få et mer optimistisk syn på framtida og sine egne muligheter. Ungdommene får erfare at det betyr noe når de engasjerer seg og at det er mulig å skape forandring slik at verden blir bedre for alle.

Målet er å bruke sosial samhørighet som et middel til å takle utbredt fortvilelse og apati blant ungdom i Midtøsten. Prosjektet har base i Egypt, men siden Sat-7’s programmer når mennesker i hele Midtøsten og Nord-Afrika vil veldig mange ungdommer kunne bli nådd. Prosjektet får også støtte fra Norad.

Kontaktinformasjon for Grefsen menighet

Grefsen kirke
Glads vei 45

Org.nr: 974 789 264 (Grefsen sokn)

Vipps 17317 for søndagsoffer
Vipps 17327 for gave til menigheten

Kontakt oss:
post.grefsen.oslo@kirken.no
Telefon- og besøkstid:
mandag-fredag kl.10-14

Bankkonto: 1506.21.80738 for gaver.

Bankkonto: 1503.94.72500 for innbetalinger med KID.

Bankkonto: 1609 23 60613 for andre innbetalinger uten KID.