Babysang i Rødtvet Kirke

I Rødtvet kirke er det Babysang hver tirsdag fra kl. 12.00 til 13.00. Vi avslutter med en sosial samling i kafeen på Seniorsenteret i samme bygg.

Babysang i Rødtvet Kirke

Vi synger, spiller på rytmeinstrumenter, beveger oss til rim og regler og danser med babyene. Gjennom disse aktiviteter stimuleres kroppsbevissthet og følelser, kommunikasjon og samhandling. Dette er også en fin anledning for foreldre å møte andre foreldre. I trygge omgivelser kan vi dele av erfaringer og opplevelser fra barselhverdagen. Babysang er fellesskap gjennom sang, musikk og bevegelse. Tilbudet passer godt for barn ca. 3-12 måneder, men også yngre og eldre barn er velkommen.

Mer info og påmelding finner du på SPOND her eller ved å sende en epost til Elisabeth Vatn. Du finner også oppdatert info ved å besøke Grorud menighet på Facebook .

Musikkens betydning for barnets utvikling

Musikk er et viktig stimuli for barn som man ikke kan begynne for tidlig med. Allerede i mors mage kan fosteret høre lyder og musikk. Puls og rytme er en del av fosterets omgivelser og foreldre oppfordres til å synge for sitt ufødte barn.

Det er også viktig omgi barnet med musikk i oppveksten. Musikken har betydning for barnets utvikling, i det den gir barnet auditive, sansemotoriske og kroppslige opplevelser. På samme tid er musikk en ramme hvor barnet får mulighet til å uttrykke og utfolde seg.

I babysangen i kirken har det sosiale aspektet en sentral rolle. I musikken er man sammen om noe. Man deler en felles opplevelse. Man skaper noe sammen. Man leker og utforsker sammen. Musikk i seg selv handler i stor grad om samspill og kommunikasjon. Musikk og babysang gir derfor barn og foreldre et rom hvor de kan være sammen og bli bedre kjent.

Samtidig får foreldrene mulighet til å lære sanger og regler som kan brukes i hjemmet. Noen blir mer fortrolige med å bruke stemmen og begynner å synge mer med barnet.

Babysang er en del av kormiljøet i Rødtvet.