Det har blitt menighetene pålagt å utarbeide rutiner for registrering av besøkende i kirkens lokaler.
Følgende informasjon og fremgangsmåte er drøftet med Datatilsynet.
1) Vi registrerer navn på gudstjenestedeltakere for å kunne bidra til smittesporing.
2) Registreringen betyr at vi samler inn data om enkeltmennesker. Dette har hjemmel i Covid-19-forskriftens §13.
3) Det gis tydelig beskjed både skriftlig og muntlig (i starten av gudstjenesten) om hvorfor en må registrere navn på deltakere og hvordan dette vil bli behandlet.
4) På hver plass ligger en registreringslapp (kan være baksiden på eventuelt program) og penn.
5) Deltakeren skriver navn og telefonnummer på lappen som de selv legger i en dyp eller lukket boks ved utgangen. Penner legges også i egen boks ved siden av.
6) Ansvarlig arrangør samler lappene i lukket og datert konvolutt og legger denne i sikker oppbevaring.
7) Konvolutt med innhold makuleres etter 10 dager.