Konfirmant 2025

Vurderer du konfirmasjon i 2025? Ønsker du å konfirmere deg i Oppsal menighet? Du kan ha mange grunner til å ville bli konfirmant. Uansett hvilken grunn du har, er du velkommen som konfirmant hos oss! Påmelding åpnet 16.april!

Konfirmant 2025

Finnes det en mening med livet? Finnes det en Gud? Hvorfor er jeg her? Hvem var Jesus? Hva handler en Gudstjeneste om? Hvem er jeg? Hva står i Bibelen? Hva tror jeg? Hvor er Gud når livet er vanskelig?

Dette er noen av de spørsmålene vi snakker om i konfirmasjonstiden. Konfirmasjonsundervisningen er en del av kirkens trosopplæring. Vårt mål er at du lærer mer om den kristne tro, hva det vil si å være kristen og blir utfordret til å tenke gjennom hvem du er. I tillegg har vi det veldig gøy sammen, drar på leir og har sosialt felleskap.

Dato for konfirmasjonsgudstjenester i Oppsal menighet 2025

Konfirmasjonsdatoene for 2025 er lørdag 6. og søndag 7. september i Oppsal kirke, og lørdag 13. september i Søndre Skøyen Kapell. Dere oppgir ønsket dag og sted ved påmelding, og vil få tildelt dette i løpet av tidlig høst 2024.

Konfirmasjonstiden er en tid da man vil få hjelp til å finne ut hva man selv ønsker å tro på. Den forplikter deg ikke, og det er ingen som vil tvinge deg til å ta et valg, men du vil få muligheten til å finne ut mer. Du trenger ikke å være døpt for å være med på konfirmasjonsundervisning og opplegget knyttet til det, men når selve konfirmasjonsdagen kommer er dåp en forutsetning. Derfor vil du som ikke er døpt ha mulighet til å bli døpt i løpet av konfirmasjonstiden. Da får du samtale med en prest eller kateket, og sammen finner dere ut hvor og når dåpen skal skje. Du kan også melde deg til dåp via kirketorget.

Konfirmantopplegget

Det blir konfirmasjonsundervisning fra januar 2025 fram til konfirmasjonsdagene i september. Totalt er det 6 temasamlinger i løpet av våren, i tillegg til en "kickoff"-helg, gudstjenester, deltakelse i ungdomsarbeidet, informasjonsmøter, fasteaksjon, og selvfølgelig leir. Konfirmantleiren i uke 32, mot slutten av sommerferien er konfirmanttidens absolutte høydepunkt. Hør gjerne med noen som tidligere har vært konfirmanter om hvordan det er, og sett av uka allerede nå!

Påmeldte vil etter at påmeldingsfristen har gått ut få en e-post med orientering om program og datoer for vinteren og våren.

Tilrettelegging

Alle som vil skal få muligheten til å stå til konfirmasjon. Det gjelder uavhengig av funksjonsevner. Menigheten ønsker å legge til rette for at konfirmantene skal få en rik og god konfirmanttid, og er avhengig av å samarbeide tett med foresatte der det er behov for ekstra ressurser eller spesiell tilrettelegging. Ta kontakt med menigheten så vil vi følge det opp.

For at menigheten skal ha mulighet til å skaffe eventuelle ressurser eller sørge for annet type tilrettelegging trenger vi å bli informert tidlig om eventuelle behov. I utgangspunktet ønsker vi at konfirmasjonstiden skal være så åpen som mulig, slik at alle kan delta og få et godt utbytte, men av og til kan det osgå være behov for individuell tilrettelegging. Tilrettelegging kan handle om alt fra fysisk tilrettelegging med hjelpemidler til egne løsninger for unge som har ulike diagnoser eller sosiale og psykiske utfordringer. Økonomi skal heller ikke være en hindring for å delta på konfirmasjonsopplegget. Man kan søke menighetsrådet om støtte til å betale konfirmantavgiften.

Hvordan melde seg på?

Påmelding til konfirmasjon 2025 åpner 16.april! Link til påmelding finner du under:

Dersom du har spørsmål kan du kontakte konfirmantansvarlig Miriam Fauske.

mf757@kirken.no

Kontaktinformasjon for Oppsal menighet