What do we believe in?

Hva skjer når 23 kunststudenter blir bedt om å fortolke sitt møte med kirken og troen? «Kirkerommet er hellig og kan brukes av kunstnere til kunstuttrykk som beveger, utfordrer, åpner opp og utvider horisonten vår». (Kirkemøtet 2018). Kunstverk i høymessen 27. mai kl. 11.00.

Foto: Matias Kiil

Gjennom historien har domkirken blitt fylt opp av kunst, fra det barokke interiøret, til de modernistiske takmaleriene. Kunsten kan tiltale oss på en annen måte enn det talte ordet. Hva skjer når det også settes inn samtidige kunstverk av studenter ved Kunstakademiet i rammen av en høymesse? Forstyrrer det? Beveger det? Utvider det horisonten vår?

I høst inngikk Oslo domkirke ved domkirkeprest Jonas Lind Aase et samarbeid med professor Felix Gmelin ved Kunstakademiet i Oslo. 23 studenter har meldt seg på kurset «What do we believe in?». Prosjektet tar utgangspunkt i liturgien, og studentene er utfordret til å reflektere over tro, konkret og praktisk, og til å artikulere- og skape kunstprosjekter ut fra en kontekst som allerede er fylt med symbolikk og innhold.

Gjennom fem uker har studentene utviklet prosjekter i medier som tegning, maleri, tekstil, skulptur, tekst, video, lyd, performance og musikalsk komposisjon. Søndag 27. mai vil det være tre «rom» i og utenfor Oslo domkirke hvor kunstverkene vil utfolde seg: I det vigslede kirkerommet, i domkirkens krypt, og utenfor kirken. Dette er rom som er egenartede i funksjon og bruk.

Studentene har deltatt på høymesser og hverdagsmesser, fått omvisning i Oslo domkirke, samt introduksjonsforelesninger om kristen tro og lære ved professor Halvor Moxnes, førsteamanuensis Kristin Graff-Kallevåg og domkirkeprest Jonas Lind Aase. Studentene har blitt veiledet av kurator Kristine Jærn Pilgaard, domkirkeprest Jonas Lind Aase, og professor Felix Gmelin, som også er initiativtaker til prosjektet.

Vel møtt til høymesse i Oslo domkirke kl. 11.00, og til utstilling i krypten etter høymessen i samarbeid med Domkirkeakademiet.

​​Kunstnere: Beatrice Alexanian / Emma Astner / Mikael Bakketun / Emel Bayat / Magnus Bjørneboe / Vagnur Dam / Christoffer Danielsson / Ezra Duzen / Joseph Geir Helland/ Zoi Johansson / Matias Kiil / Kornelia Remø Klokk / Silje Iversen Kristiansen / Espen Kvålsvoll / Elise Macmillan / Elina Nilsson / Jonatan Nilsson / Hanne Nygård / Ninni Lucia Dahle Nyhus / Ina Porselius / Luca Sørheim / Liza Trulsson / Fatou Åsbakk

Takk til tidligere dekan ved Kunstakademiet Hege Nyborg og billedkunstner og klokker Eva Berge for råd og tilrettelegging. Takk også til kulturrådgiver i Oslo bispedømme, Knut Erik Tveit.

​Jonas Lind Aase, liturg
​Eva K. Berge, klokker