Pride betyr stolthet

Pride betyr stolthet. Stolthet over å være den en er. Stolthet for den en elsker. Fredag 29. juni feiret vi denne selvsagte stoltheten i domkirken under Pride. Vi feiret skeiv kjærlighet og mangfold, sier domkirkeprest Valborg Orset Stene.

Regnbuemesse 2018. Foto: Munch design

Tema for Oslo pride og regnbuemessen er FAMILIE. Noen av oss har blitt tatt i mot med åpne armer av vår familie når vi har fortalt hvem vi er. Andre av oss har erfaringer av at ens egen familie ikke gav den støtten en trengte i livet, og for kjærligheten. Noen har funnet sin familie og tilhørigeht i kirka eller i skeive organisasjoner. Å bli støtt ut er noe av det vondeste  vi som mennesker kan erfare. Når vi holdes utenfor får vi mindre plass, og noen tvinges helt ut på kanten, sier prest Petter Normann Dille.

Petter Normann Dille holdt en varm preken til ettertanke omkring temaet familie. Se lenke til sammendrag av preken nederst.

Gudstjenesten ble holdt i samarbeid med Åpen Kirkegruppe og Christer André Gudmundsdottir (t.h.) fra Skeiv ungdom og Thee Yezen Al-Obaide (midten) fra Salam holdt appeller som gikk rett til hjertet.

Bertine Zetlitz sang sine låter På kanten, skrevet med utgangspunkt i en ung manns homofile kjærlighetshistorie, og Girl like you.

Appellen til Christer André Gudmundsdottir fra Skeiv Ungdom kan lese fra lenken lenger ned på siden.