Kongelig gullbryllup

Oslo domkirke er pyntet i grønt og hvitt. Det er hvit hortensia, vill-syriner, bringebærløv og villvin rundt alterringen, lysgloben og på alteret. Blomstene danner forbindelseslinjer opp til slottet og slottsplassen. De samme blomstene viser vei langs Karl Johan.

Alt er klart til festgudstjeneste i Oslo domkirke

Femti sangere fra Oslo domkor og Oslo domkirkes guttekor gjør seg klare. Dansere, artister og blåsekvartett likeså.

Biskop, prester og organist er på plass.

På kongefamiliens stoler fremme i kirken, ligger fest-programmet med femtiårs-monogrammet og håndsydd snor i ryggen.

Festgudstjenesten har vært planlagt i lang tid. Slottet og domkirkens stab har hentet inspirasjon fra vielsen i 1968, og fra tekster og musikk som kongeparet er blitt glad i underveis i livet sammen. Gudstjenesten er blitt som en vev av minner fra store livshendelser kongeparet har delt med hverandre og med vårt folk. Samtidig er det nye tråder i vevnaden: En dans som skal urfremføres, nye musikkarrangementer, nyskrevne bønner og utgangsord. Og ny preken, såklart. Av Oslo biskop Kari Veiteberg. HKH Prinsesse Ingrid Alexandra skal lese tekst. Det samme skal prinsesse Märta Louise og Maud Angelica.

Som på bryllupsdagen skal vi synge «Til kjærleik Gud oss skapte» og «Herre Gud ditt dyre navn og ære». Som på vigslingsdagen skal vi synge «Dette er dagen som Herren har gjort, gitt oss av nåde og fred». Som på kongens 70-årsdag skal vi synge Edvard Hoems salme «No stig vår song, vår takk til Gud».

Domkantor Kåre Nordstoga spiller orgel. Ledende domkirkeprest Elisabeth Thorsen er medliturg. Miriam Biniam er klokker.  Samuel Desta fra Oslo internasjonale menighet og Lukas Mathiesen fra samisk klasse på Kampen skole, er med i forbønnshandlingen sammen med Sigurd Torkildsen-Husvik - som også synger i Oslo domkirkes Guttekor.

Takken er som en rød tråd igjennom gudstjenesten. Takk for det kongeparet gjennom sitt felles virke har gitt til land og folk. Takk til Gud for håpet og viljen, skaperkraften og kjærligheten som de har delt så raust og modig omkring seg.

Elisabeth Thorsen,
domkirkeprest