80 år siden Krystallnatten

Fredag 9. november er det 80 år siden Krystallnatten. Oslo Domkor markerer denne dagen med en fremføring av Ståle Kleibergs Requiem - for the victims of Nazi persecution. Konserten har fri inngang med innsamling til Amnesty International.

80 år siden Krystallnatten

9. november er det 80 år siden Krystallnatten, natten hvor naziregimet i Tyskland gjennomførte en pogrom mot jøder i Tyskland og Østerrike. Denne natten, 9.-10. november 1938, ble flere tusen synagoger brent eller ødelagt, jødiske butikkvinduer ble slått i stykker, og jødiske butikker ble plyndret. 91 jøder ble myrdet og mange tusen ble ført til konsentrasjonsleirene.

Oslo Domkor markerer denne dagen med en fremføring av Ståle Kleibergs Requiem – for the victims of Nazi persecution (2001–2).

Requiemet er skrevet til minne om de som måtte bøte med livet på grunn av sin etniske avstamning eller seksuelle legning under forrige århundres naziregime.

Vår egen tids rasisme og nynazisme gjør at verkets tematikk ikke bare er historisk. Det er bare noen få uker siden et angrep mot synagogen i Pittsburgh hvor 11 personer ble drept. Og hver dag i Norge blir folk hetset og angrepet fordi de er innvandrere, homofile eller av andre grunner ”annerledes”. Kleibergs Requiem er dessverre stadig aktuelt.

Konserten fremføres til inntekt for Amnesty International.
Med oss på konserten har vi:
Orkesterkollektivet (konsertmester Jan Bjøranger)
Berit Norbakken Solset (sopran)
Helena Rasker (alt)
Lars Johannson Brissman (bass)
Vivianne Sydnes dirigerer.

Konserten har fri inngang og det blir innsamling for Amnesty International i døra. Ta med kontanter eller Vipps til 2115 (merk donasjonen med "Domkirken").

Oslo domkirke
Fredag 09. november kl. 19.30