Pinse: Hvordan kan vi erfare Gud?

Den hellige ånd er Guds måte å være tilstede i verden på. Det er Guds måte å være tilstede i Oslo på. Det er Guds måte å være tilstede blant rike og fattige, sørgende og feirende. Det er Guds måte å røre ved hjerter som er harde som sten. Det er Guds måte å vise oss hvem Jesus er.

Detalj fra takmaleriet i Oslo domkirke. Malt av Hugo Lous Mohr. Foto: Petter Mohn

I gudstjenestene i pinsen leser vi fra Apostlenes gjerninger om hvordan ånden blir gitt som tunger av ild. Ild som fester seg i hjertene som en lengselsfull vårforelskelse. Men vi forblir ikke i fortellingen, vi vender oppmerksomheten mot vår tid, mot våre liv. Pinsefortellingen peker mot Den hellige ånd som erfarbar virkelighet. Teksten lærer oss at Gud er å finne på den enkeltes språk, tid og sted.

I domkirkens sydskip finner vi Hugo Lous Mohrs fremstilling av pinsedag. Apostlene står under lysbuen. Lyset fra lysbuen er herlighetslyset som vi også finner igjen i motivet over altertavlen. Hver enkelt apostel mottar Den hellige ånd som ildtunger, og har sine individuelle erfaringer av ånden. En ligger på magen med ansiktet ned i jorden, en annen ser mot himmelen med hendene løftet over hodet, en titter vennlig ut av bildet mot betrakteren. Mot oss. Som om han ser Guds nærvær ute i verden.

Alle er hjertelig velkomne til Oslo domkirkes gudstjenester i pinsen.

Pinsenatt kl. 22.00

Ungdommer i Oslo domprosti inviterer til midnattsgudstjeneneste sammen med gateprest for ungdom Morten Andreas Carlmark.

«Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen.» Slik står det i Evangeliet etter Johannes i det 8. kapittel. Sammen med improvisasjonsmusiker Stian Balducci er det denne tanken som skal gis lyd i Oslo domkirke på pinseaften. Hele byen er invitert til å oppleve, delta og bidra til det Balducci vil skape, sammen med lesninger fra Bibelen, trikkespor, orgelspill, asfalttråkk og salmesang. En gudstjeneste utenom det vanlige, i Guds ånd.

20.00: Kafé for ungdom, med gratis bevertning i Krypten (kjelleren i domkirken)
22.00: Gudstjenesten starter i kirkerommet

Pinsedag kl. 11. 00

Domprost Anne-May Grasaas
Domkirkeprest Jonas Lind Aase
Domkirkediakon Maria Halldén
Sangere fra Oslo Domkor
Vivianne Sydnes, dirigent
Marcus André Berg, organist

Fra kl. 10.45 spiller Marcus André Berg på orgelet som innledning til messen.

2. pinsedag, prostigudstjeneste kl. 11.00

Sokneprest i Uranienborg menighet, Jan Oskar Utnem