– Kirkemusikken skaper tro, den skaper håp og den skaper kjærlighet.
Det sa Gard Sandaker-Nielsen, leder av Oslo bispedømmeråd, henvendt til forsamlingen i kunstkrypten i Oslo domkirke onsdag morgen.
Mangelen på rekruttering av nye kirkemusikere er en varslet katastrofe. En det vil ta tid å snu.
– Men det som er positivt, er at alle vi som sitter her faktisk har styrke til å lykkes, sa Geir Rebbestad, daglig leder i Oslo domkirke.
Skal friste flere til å studere
Avtalen mellom Oslo domkirke og Norges musikkhøgskole skal sikre kirkemusikkstudenters tilgang til domkirken, og til kompetansen som finnes der.
Studentene skal få tilgang til instrumentene, de skal få delta under gudstjenester, spille konserter og ha korpraksis med kirkens kor. Elevene tilbys også jevnlige forumtimer på orgelgalleriet i Oslo domkirke.
– Vi har vært for dårlige til å snakke om hvor viktig kirken er som rekrutteringsbase for hele det norske musikklivet, sier rektor ved NHM, Astrid Kvalbein, som selv oppdaget musikken ved å synge i kirken.
Håpet med samarbeidet, er å friste flere til å søke seg til orgelkrakken. Slik at ikke galleriene står tomme om bare noen få år.
Tar kirkemusikken forgitt
Flere viktige gjester møtte opp for å være vitne til signeringen. Blant andre Anders Bjørnsen fra Sparebankstiftelsen DNB, Kjetil Haga, kirkeverge i Oslo kirkelig fellesråd, Geir Grønnestad, nestleder i Creo og Harald Hegstad, leder av Kirkerådet.
– Vi har i lang tid tatt kirkemusikken for selvsagt. Organistene er jo bare der, og når presten kommer inn er det bestandig noen som begynner å spille. Nå ropes det om en krise, sier Hegstad.
Han passet på å takke Norges musikkhøgskole for alt de gjør for Den norske kirke, og for det norske kulturlivet.
Takke gjorde også Gard Sandaker-Nielsen, for domkirkens initiativ til samarbeidsprosjektet.
– Og for at dere jobber for å sikre at vi har en levende, musikalsk folkekirke også om femti, hundre år.
Viktig å bevare troen
Flere av de oppmøtte fortalte i sine taler hvordan de selv trådte inn i musikkens verden ved å tre inn i et kirkerom.
– For 42 år siden gikk jeg inn døren til domkirken da jeg begynte å synge i Oslo domkor. De neste 25 årene var Oslo domkirke mitt andre hjem, fortalte Anders Bjørnsen i Sparebankstiftelsen DNB.
– Denne saken betyr mye for meg fordi jeg vet hvor viktig kirkemusikk er. Så lenge jeg sitter i Sparebankstiftelsen, skal jeg støtte dette prosjektet.
Avslutningsvis, tok kirkeverge i Oslo kirkelig fellesråd til orde for fremtidshåpet.
– Vi er her i dag først og fremst for å samles om mulighetene. Det viktigste nå, det er å bevare troen på at dette nytter. Gode ting skjer bare der man gjør ting sammen, sa han.
– Dette prosjektet gir optimisme og fremtidstro. La oss bevare engasjementet.