Med årene har Oslo vokst til en stor by, og domkirken som en gang ble plassert på en knaus utfor bymurene er i dag midt i det travle bybildet. Slik kom altså også den tredje domkirken, som sine forgjengere, til å være i hjertet av byen. I tillegg er det også mulig å finne elementer fra de foregående domkirken i dagens domkirke. Stein fra begge kirkene ble brukt som fyllmasse i veggene til den nye og mye av kirkesølvet kommer fra både Hallvardskirken og Hellige trefoldighet. I hjørnet av tårnfoten på domkirken er det murt inn et relieff fra Hallvardskirken og de tre lysekronene i midtskipet og dåpsfatet kommer fra Hellige Trefoldighet.
Oslo domkirke i dag
Fra midten av 1930 gjennomgår domkirken en stor ombygging og får fra nå av det uttrykket den har i dag. Alt det nygotiske inventaret forsvinner bortsett fra kongelosjen, og de barokke elementene blir satt inn igjen. Sidekapellet blir oppført og Hugo Lous Mohr får oppdraget om å male taket. I 1950 gjenåpnes kirken og samtidig begynner man også å omtale den som Oslo Domkirke fremfor Vår Frelser.