Carsten Schuerhoff doktor i teologi

Sokneprest Carsten Schuerhoff har disputert for den teologiske doktorgrad. Det skjedde ved universitetet i Frankfurt onsdag 12. juni. Vi gratulerer så mye!

Carsten Schuerhoff doktor i teologi

I sedvanlig, og for de fleste umenneskelig tempo, hadde Carsten bidrag på biskopens fagdager her hjemme på tirsdag 11. juni, forsvarte sin avhandling i Frankfurt på onsdag, for så å vende tilbake til vanlig arbeid og feiring på torsdag! Det store vitenskapelige arbeidet er også gjort parallelt med den vanlige jobben og mange andre engasjementer i løpet av de senere årene.

Studien bærer tittelen Ortseigene und ver-ortede Kirche im Groruddal. Eine empirisch-theologische Studie im verschiedenartig-vielfãltigen Nordosten Oslos. Det er en dybdeboring i selve tenkningen rundt hvordan en kan være kirke her hos oss, i Groruddalen, i den nye virkelighet med en mangfoldig og forskjelligartet befolkning og der kirken ikke lenger er hovedpremissleverandør for samfunnet.

Bakgrunnen for arbeidet var to ting, for det første gudstjenestereformen, hvor begrep som stedegenhet og stedegengjøring har stått sentralt, og for det andre skillet stat-kirke der Grunnlovens paragraf 16 sier at Den norske kirke skal forbli Norges folkekirke. Da blir det behov for å komme til rette med hva en kan forstå med ‘folkekirke’ og hva det vil si å gjøre den stedegen i en multikulturell og multireligiøs sammenheng.

Studien tar utgangspunkt i, og fortolker 12 intervjuer med personer med forskjellig forhold til kirken. Temaet for intervjuene sirklet rundt begrepene stedegenhet og stedegengjøring. Et viktig perspektiv som Carsten trekker fram i analysen, er at dette er to forskjellige begreper hvor stedegengjøring, prosessen, kanskje er mer formålstjenlig enn stedegenhet, status.

Arbeidet er presentert for et tysk akademisk publikum. Norske forhold bringes da inn i internasjonal forskningssammenheng. Men samtidig har det å se på problemene med utenforøyne tilført arbeidet en ekstra kvalitet ved at det har vært nødvendig å være ekstra omhyggelig med problematikk og formuleringer.

Bildet over viser studiedekan Prof. Dr. David Käbisch som gratulerer Carsten med vel gjennomført forsvar av hans arbeid. Bildet under viser fra venstre Prof. em. Dr. Hans-Günter Heimbrock (veileder og førsteopponent), Carsten Schuerhoff, studiedekan Prof. Dr. David Käbisch og Prof. Dr. Ursula Roth (annenopponent).