I kriser er vann kritisk

Aldri før har vi sett så mange store humanitære kriser på en gang. Kirkens Nødhjelp er i katastrofen med rent vann. Nå trenger de din hjelp. BLI BØSSEBÆRER - TIRSDAG - 15. MARS - KL. 17.00 - HAUGERUD KIRKE

I kriser er vann kritisk

Akkurat nå er millioner av mennesker rammet av katastrofer – verden over. Det siste året har Kirkens Nødhjelp gitt rent vann til blant andre flyktninger i Sør-Sudan, Nord-Irak og Syria, flomofre i Malawi, tørkerammede i Etiopia og jordskjelvofre i Nepal.

I Etiopia har værfenomenet El Niño skapt den verste tørken på 30 år. Ifølge etiopiske myndigheter vil 10,2 millioner være truet av kritisk matmangel i 2016. Mer enn halvparten av disse er barn. 5, 8 millioner mennesker er i akutt mangel på vann. Blant dem som er hardt rammet, er bøndene i Ankober-distriktet. 66-åringen Dagne i landsbyen Washa har sjelden sett en verre tørke gjennom sine 40 år som bonde.

– Jeg har vært gjennom vanskelige perioder i livet mitt. Det har skjedd før at regnet ikke har kommet og vi har prøvd å overleve med det lille vi har. Men dette er noe av det vanskeligste jeg har opplevd.  Hver eneste dag må hele familien stå over måltider for å spare på maten, forteller nibarnsfaren.

Kirkens Nødhjelp er til stede i Ankober og flere andre av de verst rammede områdene i Etiopia. Behovene er akutte, og Kirkens Nødhjelp sørger for rent vann og trygge sanitære forhold.

– Vi er i gang med nødhjelpsarbeidet og har allerede jobbet forebyggende i flere måneder. Men når omfanget er så stort, trenger vi all den hjelpen vi kan få, sier generalsekretær Anne-Marie Helland i Kirkens Nødhjelp.

Du kan hjelpe
I kriser er vann kritisk. Derfor er vann noe av det aller første Kirkens Nødhjelp stiller med i katastrofer. De sørger for rent vann og mulighet til gode sanitærforhold der alt er ødelagt. Samtidig jobber de sammen med folk i utsatte områder for å forebygge den neste naturkatastrofen. Kirkens Nødhjelp jobber også med å påvirke politikere og andre beslutningstakere til å stanse klimaendringene.

Kirkens Nødhjelp trenger din hjelp for å hjelpe. 15. mars går Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2016 av stabelen.

Dette er menighetenes egen aksjon.

VI TRENGER DEG SOM BØSSEBÆRER!

TIRSDAG - 15. MARS - KL. 17.00 - HAUGERUD KIRKE