Festivalhøymesse, nyskreven musikk og kunstutstilling

Velkommen til Oslo internasjonale kirkemusikkfestival med festivalhøymesse i Østre Aker kirke 19. mars 2017 kl. 11! Det blir fremføring av nyskreven musikk av vår egen Daina Molvika, preken ved bymisjonsprest Kari Veiteberg og etter gudstjenesten åpning av utstilling med bilder av Harald Lyche.

Daina Molvika

Gudstjenesten

Førstkommende søndag urfremføres igjen nyskreven musikk av Daina Molvika. Hva har kong David til felles med livet til en småbarnsmor? Dette er det blitt musikk av som fremføres av sopranen Guro Lødemel, fiolinisten Ingvild Græsvold, cellist Nerina Weiss og komponisten selv på orgelkrakken.

Bymisjonsprest Kari Veiteberg preker over dagens tekst med fokus på Jesus som døråpner for kvinners religions- og ytringsfrihet. Hun har bred internasjonal erfaring og har arbeidet mye med kvinners rolle i teologi og kirke.

Utstilling

I etterkant av gudstjenesten åpnes en ny utstilling i kirken med tittel Blått stoff. Bildene er malt av Harald Lyche, omtalt som Norges best bevarte malerhemmelighet.  Han står ofte ute i friluft, uansett temperatur, og maler omgitt av naturlig lys, slik mange store malere før ham, som f.eks. Edvard Munch og Leonardo da Vinci.

Utstillingen kommer til å henge i kirken ut juli måned.

For mer om maleren, følg lenken nederst.