Vårens siste samtalekveld

Situasjonen er kritisk og vi går i feil retning var meldingen fra Christian Steel på samtalekvelden om bærekraftige liv i Haugerud kirke onsdag 25. april. Det var den siste samtalekvelden denne våren – og den siste som ble ledet av seniorprest Svein Helge Rødahl.

Vårens siste samtalekveld

Innledningsvis trakk seniorpresten tråder tilbake til sitt eget miljøengasjement ved starten av dette århundre, for Agenda 21.   Og han inviterte så Christian Steel som er generalsekretær i miljøorganisasjonen SABIMA til å komme med en aktuell statusrapport.

Jeg har nettopp vært på en stor konferanse i regi av FNs naturpanel, og der ble det lagt fram en rapport om de omfattende naturødeleggelsene som nå skjer over hele verden, fortalte Steel og la til at veldig mange forskere nå frykter at vi går mot en ny masseutryddelse av planter og dyr, den sjette i rekken.

Sist gang det var en slik masseutryddelse var da dinosaurene forsvant, sa han og forklarte at dette ikke er noe som skjer plutselig, men mer som når det forsvinner en og en stein fra en mur.

Disse ødeleggelsene skjer over hele verden, både i Nord Amerika og i Østmarka. Vi mennesker tar stadig mere plass og da blir forholdene for planter og dyr dårligere, forklarte han og var rask til å legge til at han syntes det var veldig bra at Østre Aker og Haugerud menighet var opptatt av miljøspørsmål og hadde uttalt seg om skogbruk i Østmarka.

Døde trær er det mest levende som finnes og derfor er det viktig at vi lar gamle trær få stå og ikke hogger alle trærne som står på et område, sa han videre.

Og det er mye vi kan gjøre, vi vanlige borgere, la han til. Det er grunnen til at han var en av dem som har ivret for å starte «Bærekraftig liv» på Trosterud, Haugerud, Tveita og Hellerud. Her blir det det blant annet arrangert kurs i hjemmedyrking av grønnsaker.

Slik kan vi få kortreist mat, men minst like viktig er det at når vi gjør slike praktiske ting sammen kan vi også dytte hverandrei riktig retning, sa Steel.

Hvis du skal plukke ut tre ting – hva vil du da velge? spirte seniorpresten.

Her måtte Steel ha en liten tenkepause:

For det første er det viktig at kommunene får bedre mulighet til å ta vare på naturen. For alle areal ligger i en kommune. Nummer to er informasjon, slik at folk forstår hvor alvorlig situasjonen er. Og det siste er at vi alle må bli bedre til å ta vare på naturen. Og dette er jo spesielt viktig for oss i kirken. Vi har et særskilt ansvar for å ta vare på skaperverket. Mange sier det er for mye moralisme – men jeg synes snarere det motsatte: Vi trenger flere som holder moralprekener, sa Christian Steel.

Og så, takk til Svein Helge Rødahl

Og siden dette var den siste samtalekvelden Svein Helge Rødahl ledet, den 16. i rekken, vanket det velfortjent blomster og takk for innsatsen.

Nedenfor er noen få bilder fra siste samtalekveld. For kort oversikt over de tidligere samtalekveldene, klikk på lenken nedenfor.