Takk!

Stemningen sto i taket og vel så det under støttekonserten for kirkene i Groruddalen onsdag 2. mai 2018 i en fullsatt Grorud kirke. Kjente artister med tilknytning til Groruddalen stilte opp gratis på meget kort varsel, og bidro, sammen med appeller, til en mønstring for kirkene våre som må gjøre inntrykk.

Takk!

Et pang av en støttekonsert

Kirkene i Oslo er truet på grunn av kommuneøkonomien. Et forslag er at at fire av kirkene bare i Groruddalen må tas ut av vanlig drift. Det har ført til fortvilelse og sinne langt utenfor den indre krets i kirken. På meget kort varsel hadde primus motor Carsten Schuerhoff og hjelpere fått organisert støttekonserten i Grorud kirke med artister, noen svært profilerte, med tilknytning til Groruddalen.

Takk til alle som stilte opp, gratis, og på så kort varsel - og til alle som hørte på og fylte Grorud kirke!

Her er noen av dem som bidro:

• Stortingsrepresentant Jan Bøhler.
  • Komiker Anders Hoff, bl.a. kjent fra Skal vi danse.
  • Vinner av The Voice, Knut Marius Djupvik.
  • Fra The Voice og Mens vi venter, Marianne Pentha.
  • Singer and songwriter Becaye Aw.
  • Sanger og skuespiller (og babysangleder i vår menighet) Ellen Omdal Milsom.
  • Tra Teisen og Kongsberg, Duo Havana.
  • Skuespiller, instruktør og skribent Espen Kvernbergh.
  • Jazz- og verdensmusiker Oddrun Lilja Jonsdottir sammen med tabla-spiller Jan Kadereit.
  • Håkon Endal og Benjamin Nicolai Næss fra Haugerud.
  • Prest og klarinettist Carl Petter Oppsahl.
  • Prost Øyvind Stabrun.
  • og mange "støttekontakter".

Hva så?

På konserten ble det gang på gang understreket, også fra dem som selv karakteriserte seg som bare sporadiske kirkegjengerne, hvilken dyp betydning kirkene har som lim i samfunnsmaskineriet, for tilhørighet - i glede og sorg. Markeringen 2. mai vil utvilsomt bli lagt merke til, og initiativtakerne vil fortsette arbeidet for kirkene i ulike fora.

Allerede tirsdag 8. mai er det møte i Groruddalen kirkeakademi i Ellingsrud kirke, som selv er nedleggingstruet, og hvor leder av Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum holder foredrag Er det håp for kirken? Et bedre tematisk sammentreff kan en vanskelig tenke seg, og kirkeøkonomi og kirkebruk vil garantert komme opp på møtet! Vel møtt til alle der.

Alle som har råd og ideer om kirkesaken, kan ta kontakt med daglig leder Sara Pihl (st732@kirken.no) eller sokneprest Carsten Schuerhoff (cs544@kirken.no).

Nedenfor er noen bilder fra konserten.

Klikk her for Østlandssendingens rapport.