Møte Gud i stillheten

For mange mennesker betyr det noe å møte Gud i stillheten. Det kan være i fravær av lyd - eller i annen kontemplativ ro, for eksempel med musikk som bakgrunn. Høsten 2018 har menigheten to typer kontemplative tilbud, begge i Østre Aker kirke: Taizé-bønn, og KildE - meditasjonsmusikk for alle.

Møte Gud i stillheten

Taize-bønn

Taizébønn består hovedsakelig av de enkle sangene fra den økumeniske kommuniteten i den franske landsbyen Taizé. Sangene gjentas mange ganger og skaper dermed en meditativ ro. Evangeliet leses, etterfulgt av sang og stillhet. Forbønn, Fadervår og velsignelse avslutter bønnestunden. Etterpå kan en bli sittende i stillhet så lenge en ønsker. Det er mulig å sitte på gulvet slik det gjøres i Taizé.

Kirkekoret Alna Vocalis deltar og støtter opp under sangen.

Det er Taize-bønn i Østre Aker kirke kl. 18.00 på søndagene 16. september, 21. oktober og 18. november.

Fra kl.16.30 kan en være med på å øve inn sangene, som under bønnestunden synges uten salmebok.

KildE - meditasjonsmusikk for alle

I KildE kan en slappe av en time eller meditere slik man vil til dempet meditasjonsmusikk. KildE er et opplegg som har vært gjennomført i flere kirker fra 2016, støttet av Kulturrådet, og ledet av Kristin Skaare på piano, sammen med andre musikere. Nederst er en lenke der du kan laste ned en brosjyre.

Det er KildE i Østre Aker kirke kl. 18.00 på tirsdagene 11. september, 23. oktober og 13. november.

Ta gjerne med noe å ligge på eller sitte godt på.