Kirkebruksplanen - innspill

3. april fikk menighetene i Oslo et første forslag til en Kirkebruksplan for hele Oslo. Forslaget innebærer bl.a. at ni kirker, av økonomiske grunner, tas ut av ordinær bruk, deriblant Østre Aker kirke. Her kan du lese innspillet fra alle menighetene i Groruddalen og innspillet fra Østre Aker og Haugerud menighetsråd.

Kirkebruksplanen - innspill

Den 3. april ble forslag til høringsforslag for Kirkebruksplanen offentliggjort. Menighetene i Oslo har da fått en frist til 1. juni til å komme med innspill til forslaget. Det er en styringsgruppe, sammensatt av både Kirkelig fellesråd og Oslo bispedømmeråd som så skal ferdigstille endelig høringsforslaget.

Underveis har det blitt gjennomført konsultasjoner, den ene ble holdt den 19. april i bispegården, her var menigheten representert ved leder og nestleder i menighetsrådet, daglig leder og sokneprest. Den andre ble gjennomført den 9. mai, denne i form av et møte i et utvidet prostiråd, det var nestleder i menighetsrådet, daglig leder og sokneprest som møtte.

I tillegg til det har vi i menigheten hatt interne samtaler den 13. mai og også under årsmøtet den 27. mai.

Under kan du lese innspillene rådet og alle menighetsrådene i Groruddalen har kommet frem til.

Det er planlagt en neste konsultasjon den 5. juni, det blir spennende å se om og på hvilken måte styringsgruppen har arbeidet videre med innspillene som har kommet innen 1. juni.

I løpet av sommeren utarbeider styringsgruppen så et endelig høringsforslag, dette ble sendt på høring etter sommeren, her vil menigheten igjen få anledning til å uttale seg, menighetsrådet kommer da ganske visst til å involvere menigheten i dette.