Kirkevalget 2015 - Valgresultatet

Kirkevalget 2015 gikk knirkefritt i vår menighet - takk til alle som kom innom for å avgi stemme, takk til alle som var med under planlegging, gjennomføring og opptelling! Resultatet til både menighetsrådsvalget og bispedømmerådsvalget leser du her.

Lange valgdager

Valget ble gjennomført både søndag og mandag og opptellingen ble ferdigstilt rett etter valget på mandag, klokka nærmet seg to da fintellingen var avsluttet.

Litt statistikk

I følge manntallet var det 9 061 stemmeberettigede i menigheten og det ble avlevert 1 052 stemmer.

Interessant nok var det 781 som har stemt på menighetsrådet, det vil si 271 har bare stemt på bispedømmerådet. Av de 781 stemmer til menighetsrådet var igjen 470 ukorrigerte lister.

Men samme hvordan vi ser på detaljene: Valgdeltakelsen er omtrent doblet i forhold til forrige valg, det er bra!

Menighetsrådsvalg - resultatet

Når alle stemmer til menighetsrådsvalet var talt opp, ble resultatet følgende:

1. Irene Syse, 966
  2. Eli Marie Solberg, 941
  3. Silke Pahlke, 917
  4. Gro Elin Vinnes, 917
  5. Sigmund Andreas Gulliksrud, 901
  6. Kari Søyland, 900
  7. Mette Johanne Bergstrøm, 896
  8. Jorunn Solfrid Nuland Hallingstad, 880
  9. Toril Synøve Prestmo, 867
  10. Johnny Johan Syversen, 861
  11. Birger Øverland, 860
  12. Frode Pakusch, 860
  13. Liv Unni Gystad, 855
  14. Trond Aanesen, 853

Listen leses slik: Plass 1–8 blir faste medlemmer av menighetsrådet. De fem neste tar varaplassene.

Et valg er hele tiden forbundet med personlig engasjement og mange av har lagt mye i dette - legg merke til at det bare er få stemmer som skiller de siste plassene. Derfor er det så viktig å takke alle som stilte til valg for at tid og krefter ble viet - og blir viet! - menigheten. I Østre Aker og Haugerud har vi behov for alle hender for å virkeliggjøre Østre Aker prostis visjon:

Med Jesus Kristus i sentrum vil kirka spre håp, kjempe for rettferdighet og fremme respekt i den flerkulturelle og mangfoldige Groruddalen.

Som menighet kan vi se frem til konstitueringen og overlapping med det gamle rådet 2. november kl. 19:00.

Valg til Oslo bispedømmeråd

Noe statistikk og valgresultatet leser du her.