Lyd/visuell-installasjon i Østre Aker kirke

Unn deg tid til et uvanlig kunstverk torsdag 10., fredag 11., lørdag 12. eller søndag 13. september 2015. Kunstneren Ali Parandian presenterer sin multikanalinstallasjon i Østre Aker kirke. Kunstverket inngår i arrangementsseriene Oslo kulturnatt og Oslo åpne hus. Østre Aker kirke er på kartet!

Lyd/visuell-installasjon i Østre Aker kirke

Det dreier seg om en 45 minutters sløyfe med akustiske og visuelle opptak fra Oslo, finurlig satt sammen og tilpasset kirkerommet og meditasjon.

Verket omtales slik av kunstneren i forbindelse med en tilsvarende presentasjon i Grønland kirke:

Flerkanals lydinstallasjon basert på auditive og visuelle opptak utført i Oslo i perioden 2010 – 2015. Med utgangspunkt i dokumentasjon av menneskeskapte omgivelser forsøker verket ved hjelp av abstraksjoner å skape en tilstand der betrakteren kan rette blikket på det som ligger forut for sine egne betingelser. Verket har et lavmælt uttrykk som forsøker å integrere de akustiske og arkitektoniske mulighetene som foreligger i kirkerommet.

Ali Parandian flyttet fra Teheran til Norge i 1989. Han har kunstfaglig utdanning fra Den Norske Filmskolen på Lillehammer, innenfor faget filmlyd. Installasjonen i Grønland Kirke er en work in progress. Det endelige resultatet har premiere under Ultimafestivalen 11.09.2015 og er åpen under hele festivalperioden frem til 19.09.2015 på Majorstua Kirke. Foruten dette så er verket tilgjengelig under Oslo Kulturnatt, Oslo Åpne Hus på Østre Aker Kirke, og på Ekko nr. 13 i Bergen.

Prosjektet er støttet og finansiert av Norsk Kulturråd, FFLB, Oslo Kommune, Oslo Kulturnatt, Grønland Kirke, Østre Aker Kirke, Ultimafestivalen, Ekko, Østre og Lydgalleriet i Bergen.

Presentasjonen i Østre Aker kirke 10., 11., 12. og 13.september inngår forøvrig i de to samarbeidende arrangementsseriene Oslo åpne hus og Oslo kulturnatt. Se lenker nedenfor.

Og tidspunktene i Østre Aker kirke:

• Torsdag 10. september: kl. 19. Åpning ved Ali Parandian.
  • Fredag 11. september: kl. 15-22.
  • Lørdag 12. september kl. 15-18.
  • Søndag 13. september kl. 13-18.

Fri entre.

På søndag 13. september kan lydinstallasjonen i Østre Aker kirke med fordel kombineres med et annet arrangement som også inngår i Oslo åpne hus: Guidet vandring på Teisen og Fjellhus med start fra Hellerud T-banestasjon. kl.13-15.30 og avsluttes med kaffe og vafler utenfor Østre Aker kirke. Se også lenke nedenfor.