Oppstart av Bærekraftige liv

Den 19. april ble det et særdeles vellykket oppstartsmøte for Bærekraftige liv på Trosterud - Haugerud - Hellerud. Grønn gruppe i Østre Aker og Haugerud menighet tok initiativ til dette åpne møtet og allerede ved kveldens slutt ble det konkretisert flere ideer til videre engasjement.

Foto: Bente Lise Dagenborg

Christian Steel fra Grønn gruppe ønsket velkommen og drog innledningsvis en lengre historisk linje opp: fra FNs miljøtoppmøte i Rio de Janeiro i 1992 og frem til i dag og minnet om at det noe slitne slagordet fortsatt står ved lag: tenk globalt, handle lokalt.

Kveldens gjest var så Agnes Vevle Tvinnereim fra Bærekraftige Liv i Landås/Bergen, utgangspunktet for en bevegelse som nå omfatter 35 lokale avleggere, og hvor vi på Trosterud - Haugerud - Hellerud kan bli blant pionerene i Oslo, etter Holmlia og Sagene, og i alle fall den første i Groruddalen.

Tvinnereim introduserte en veldig enkel inngang: det økologiske fotavtrykket skal bli mindre, livskvaliteten skal bli større. Etter henne er det det eneste kriteriet for å være med i Bærekraftige Liv: gjør det du har lyst til, så lenge det økologiske fotavtrykket blir mindre.

Linda Vasaasen fra Dr. Dedichens grønne torg fortalte så om et vellykket lokalt initiativ, som på mange måter inspirerer til å ta fatt på videre arbeid og som også gir muligheter for samarbeid rundt tiltak som folk måtte ha lyst til.

Etter en liten drodlingsrunde ble det klart at følgende grupper/initiativ nå i er i startgropa:

• Fairtrade- og forbruksgruppe: Hvordan og hva handler og forbruker vi?
  • Sykkelgruppe: Vi vil mekke sykler sammen, og vil inspirere, særlig barn og unge, til å sykle.
  • Sygruppe: Nei, så mye tøy som henger og slenger, mye som lett kunne fikses på. Det vil vi gjøre sammen.
  • Bok- og bruktmarked: I Haugerud kirke finnes et stort bok- og bruktmarked. Kanskje er det ikke så kjent, men det vil vi gjøre noe med.
  • Rydding av Fagerholt: Det gamle kulturminnet forfaller. La oss rydde i skogen - og det vi kan høste av ved er ganske visst til bruk for noen.

De nesten 25 fremmøtte var vel enige om en ting: det var inspirerende å møtes og å utveksle tanker og ideer, å lytte til noen som har fått noe til - og det var fint å samle folk helt fra Lutvann til Hellerud.

Ta kontakt om du vil vite mer (se nedenfor)!

Ta en titt på bildene nedenfor - og takk til Bente Lise Dagenborg for at vi får bruke dem her.

Og takk til Foreningen Trosterudvillaen for husrom.

PS. Følger du lenken nederst, kommer du til invitasjonen til dette møtet. Der er det lenker videre som du kan ha nytte av.