Ordinasjon i Haugerud kirke - se bildene

Det ble en historisk begivenhet: Søndag 13. desember kl. 11.00 ble vår nye kapellan, Hanne Kristin Sørlid, vigslet til prestetjeneste. Biskop Kvarme ledet ordinasjonshandlingen og det er første gang i Haugerud kirkes 40 år lange historie at det skjer en ordinasjon her. Oftest skjer det i domkirka. Over 200 til gudstjenesten og 175 til kirkekaffe!

Ordinasjon i Haugerud kirke - se bildene

Hanne Kristin Sørlid begynte i stillingen som kapellan allerede 1. september, så mange har møtt henne, i gudstjenester, til samtaler eller på julemessa i Haugerud kirke, og i disse dager er hun opptatt med adventssamlinger for barnehager i menigheten vår.

- Det er hyggelig å møte alle barna, det er mye som skjer, og så ser jeg frem til søndagen, sier Hanne Kristin da vi møtte henne i Haugerud kirke.

Er det noe du ser spesielt frem til når det kommer til søndagen, lurer vi og Hanne Kristin er ikke vanskelig å be:

- Det er en stor begivenhet å bli ordinert til prestetjeneste i kirka. Jeg har blitt mottatt med åpne armer, det er en fantastisk menighet og jeg ser frem til å møte enda flere enn jeg har kunnet hittil.

Hos oss jobber Hanne Kristin i halv stilling og den andre halve stillingen har hun på Giftinformasjonen, hun er utdannet farmasøyt.

Masse folk deltok i gudstjenesten, hvor også Hellerudkoret og Alna Vocalis var med, og mange andre var i sving, blant andre Nerina Weiss på cello, menighetens prester og diakoner, biskopen, fungerende prost og mange flere. På kirkekaffen etterpå var det mange taler som ønsket Hanne Kristin varmt velkommen!

Bilder

Nedenfor ser du en liten billedserie med noen høydepunkter fra dagen. Alle bildene ved Petter Kirkemo.

Ordinasjonsliturgien

Ordinasjonen inngikk som en del av gudstjenesten etter en fastlagt vakker og høytidelig liturgi. Vil du se hvordan denne er, kan du laste ned dokumentet nedenfor.