2017 - et kirkehistorisk merkeår

Den største organisatoriske endringen av Den norske kirke siden reformasjonen skjer ved årsskiftet til 2017. Her kan du lese mer om hva det er som foregår.

2017 - et kirkehistorisk merkeår

Vi har gått inn i et nytt år. 2017 er et merkeår i Den norske kirkes historie. Det er 500 år siden Martin Luther formulerte sine 95 teser mot avlatshandelen, noe som ble starten på reformasjonen og førte til omfattende endringer i kirke og samfunnsliv. Reformasjonsjubileet blir markert på mange måter i kirkene i løpet av 2017 og gir anledning til fornyet oppmerksomhet om det sentrale i kristen tro.

1. januar 2017 skjedde den største organisatoriske endringen av Den norske kirke siden reformasjonen, et tydelig skille mellom stat og kirke, slik de statlige myndighetene uttrykker det. Nå er ikke lenger biskoper, proster og prester embets- eller statstjenestemenn. Kirkerådet og bispedømmerådene er ikke lenger statlige forvaltningsorganer. Kirkemøtet har overtatt mye av den myndigheten som tidligere lå i statsforvaltningen, og er det øverste representative organet for det nye rettssubjektet Den norske kirke.

Vil du vite mer om skillet mellom stat og kirke, kan du begynne med å studere lenkene nedenfor: