TV-aksjon 2015: Vi skal vokte regnskogen

Årets TV-aksjon søndag 18. oktober skal bevare regnskogen for kommende generasjoner og for de 260 millioner menneskene som har regnskogen som sitt hjem. Også i Østre Aker og Haugerud menighet kan du engasjere deg: Bli bøssebærer!

TV-aksjon 2015: Vi skal vokte regnskogen

Regnskogen forsyner verden med mat, vann og medisiner, og bidrar til å redde klimaet på kloden. De mange menneskene som er helt avhengige av regnskogen blir drevet ut i fattigdom når skogene raseres. Ved å bidra til høstens TV-aksjon gir du en hjelpende hånd til de menneskene som kjemper for noe av det mest verdifulle vi har på kloden.

Kampen for å bevare verdens regnskoger kjempes akkurat nå. For å vinne den trenger vi deg med på laget. Sammen kan vi den 18. oktober bevare et regnskogsområde større enn Danmark og Norge.

Meld deg som bøssebærer, ta kontakt med diakon Hilde Kirkebøen!

Markering ved gudstjenestene

I Østre Aker og Haugerud menighet markeres TV-aksjonen under gudstjenestene i begge kirkene 18. oktober. I Østre Aker kirke setter barnekoret KOiKAT en ekstra spiss på det hele når de fremfører Egil Hovlands Skapelsen under gudstjenesten. Og ofringen i begge kirkene går naturligvis til TV-aksjonen.

Din støtte bidrar til å bevare regnskog i fem land

Brasil er verdens største regnskogsland, men nesten halvparten av landets regnskog er enten rasert eller skadet. Derfor er det svært viktig å ta vare på resten. Gjennom TV-aksjonen skal vi bevare 188 000 km2 regnskog i Brasil ved å:

• overvåke urfolksterritorier slik at ulovlige inntrengere kan oppdages og stoppes.
  • jobbe politisk for at urfolksterritoriene og de vernede områdene respekteres.
  • støtte tiltak som gir indianerne inntekter uten at regnskogen ødelegges.

Peru er det nest største  regnskogslandet i Amazonas, og har regnskogsgrense til Brasil, Ecuador,  Bolivia og Colombia. I disse grenseområdene finnes det flere  indianergrupper som lever uten kontakt med omverdenen. Oljeutvinning,  tømmerhogst, veibygging, jordbruk og plantasjevirksomhet er de største  truslene mot bevaring av regnskog her. Store deler av regnskogen i Peru  er allerede åpnet for oljeutvinning. TV-aksjonen skal bevare 105 000 km2 regnskog i Peru ved å:

• bygge og drifte kontrollposter som beskytter indianergrupper som lever i frivillig isolasjon.
  • påvirke myndighetene til å stanse all utvinning av olje, gass og tømmer i områder med isolerte indianere.
  • jobbe for at minst fem nye reservater opprettes der det er dokumentert at det bor isolerte indianere.
  • Støtte urfolk i peruansk Amazonas i deres arbeid for styrket kontroll over deres egne landområder.

Vest-Papua er den indonesiske delen av øya Ny-Guinea, verdens nest største øy.  Skogen står fortsatt forholdsvis intakt, men etablering av  palmeoljeplantasjer, hogst og gruvedrift øker i omfang. Gjennom  TV-aksjonen skal vi bevare 50 000 km2 regnskog i Vest-Papua ved å:

• dokumentere lokalsamfunns bruk og rettigheter til skogen.
  • kartlegge årsakene til avskoging og legge press på myndighetene slik at de anerkjenner lokalsamfunns rettigheter til skogen.
  • støtte lokalsamfunn i å utvikle bærekraftige inntektsskapende aktiviteter.

Papua Ny-Guinea er nesten dekket av regnskog, men landet har det siste tiåret opplevd  en dramatisk økning i industriell tømmerhogst og gruvedrift. Gjennom  TV-aksjonen skal vi bevare 41 000 km2 regnskog i Papua Ny-Guinea ved å:

• sikre og verne store sammenhengende regnskogsområder sammen med lokalbefolkningen.
  • støtte bærekraftige prosjekter som skaper inntekt fra vanilje, kaffe og andre produkter fra regnskogen.
  • avdekke korrupsjon og ulovligheter i skogsektoren.

DR Kongo er verdens nest største regnskogsland, og 40 av landets 70 millioner  innbyggere er direkte avhengig av skogen. Ulovlig tømmerhogst gjør at  landets regnskog er under et enormt press. Gjennom TV-aksjonen skal vi  bevare 62 000 km2 regnskog i DR Kongo ved å:

• lære opp flere lokalsamfunn til å lage kart slik at de kan dokumentere bruk og rettigheter til skogen.
  • arbeide opp mot landets myndigheter for at lokalbefolkningens rett til sine tradisjonelle leveområder anerkjennes.
  • styrke miljø- og urfolksorganisasjoner som arbeider for regnskogbevaring.

Utover TV-aksjonen

Si nei til regnskogødeleggende palmeolje!

Palmeoljeproduksjon er hovedårsaken til at regnskogen forsvinner i Malaysia og Indonesia. Palmeolje finnes i svært mange produkter, i mat, kosmetikk, såper, kremer, vaskemidler og levende lys for å nevne noe.

Unngå tropisk tømmer!

Tømmerhogst er en av de største truslene mot regnskogen. Vi anbefaler derfor at du ikke kjøper møbler eller annet interiør som inneholder tropisk tømmer.