Kryptens arkitektur

Under Uranienborg kirke, mellom Elias Blix` plass i vest og Anne Grete Preus` plass i øst, der Josefines gate og Skovveien møtes, finner vi hovedinngangen til kirkens krypt i midtaksen.

Kryptens arkitektur

Krypten ble ferdigstilt høsten 2021, etter et mangeårig prosjekt. Ideen om å grave ut krypten har eksistert siden 1960-tallet.  Området under kirken er i sin helhet gravd ut til den gamle, enorme granittmuren på nær to meters tykkelse kom til syne. Normalt bygger man ved å addere materialer og rom. Her er det subtrahert. Gravd ut og trukket fra. Her er fjernet jord og steiner, mur og gitter og noen greiner. Og for å bære det hele er det tilført betong støpt på stedet. Betongsøylene som bærer betongtaket står foran granittmuren som støtter seg sideveis til taket.

Lokalene består altså av betong, granitt og teglstein i kombinasjon med innredningsdetaljer i oljet eik. Med avstemt belysning, blant annet gjennom lysinnslipp i støttemuren, lyslister langs søyleganger og vegger, spotter i tak og lysliste over vestibylens syv meter lange kjøkkenbenk.

Kontaktinformasjon for Uranienborg menighet

Uranienborg kirke ligger på Uranienborghøyden rett bak Slottet. Ta 11-trikken fra Majorstua eller Kjelsås og gå av på Briskeby. Kirken ligger rett ved skolen.

Gavebidrag til menighetens arbeid:
Orgnr. 971.514.361
Kontonummer: 1600.21.66066