Noen å snakke med

Vi i kirken ønsker å kunne være tilstede for deg som har behov for noen å snakke med. Det kan være om både små og store ting; sorg, redsel for smitte/sykdom, fravær fra familie og venner, permittering fra jobb og bekymring i forbindelse med økonomi, liv og helse, ensomhet eller tro og tvil i en vanskelig tid.

Noen å snakke med

Vi er ikke terapeuter og driver ikke behandling, men vi har erfaring med at det ofte hjelper å lufte tanker og snakke med noen om det man grubler på. Vi kan lytte og være et medmenneske.

I Kongsberg og Sandsvær har vi flere ansatte som er tilgjengelig for samtale. Det vil også være mulig å gjøre avtale om besøk;

• Reidar Aasbø, prest i Kongsberg og Jondalen tlf. 90 97 66 72

• Christen Christensen, prest i Kongsberg og Jondalen tlf. 92 45 11 33

• Inger-Johanne Frogh, diakon tlf. 93 41 28 00

• Harald Frøvoll Torgauten, prest i Kongsberg og Jondalen tlf. 48 22 92 02

• Tanja B. Hauge, kateket tlf. 90 82 36 59

• Emil Lilleby Mathisen, diakoniarbeider tlf. 95 33 47 77
  • Just Salvesen, prest i Sandsvær tlf. 95 14 73 78

Dersom du ønsker å komme i kontakt med noen utenom normal arbeidstid finnes det flere ulike tilbud;

Nettkirken

Om du ønsker å snakke med prest eller diakon, og ha muligheten til å være anonym kan man chatte med ansatte i Nettkirken. De har «åpent» på hverdager fra 09.00 til 03.00, og i helgen fra 10.00 til 02.00. Se nettkirken.no for mer informasjon.

Kirkens SOS

Kirkens SOS, tlf. 22 40 00 40, er landets største døgnåpne krisetelefon. Hit går det an å ringe, sende melding og chatte med frivillige medarbeidere hele døgnet om du er i en følelsesmessig eller eksistensiell krise. Her kan du også være anonym. Se kirkens-sos.no for mer informasjon om meldings- og chattetjenesten.

Alarmtelefonen for barn og unge

Alarmtelefonen for barn og unge, tlf. 116 111, er nå åpen hele døgnet på grunn av Korona-utbruddet. Her kan barn, unge og voksne som er bekymret eller trenger hjelp få hjelp av profesjonelle voksne. Se også 116111.no for alternative måter å komme i kontakt på.

Hjelpetelefonen 116 123 Mental Helse

Hjelpetelefonen 116 123 er Mental Helses gratis døgnåpne telefontjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Man kan være anonym og alle man snakker med har taushetsplikt. Om det er ønskelig å komme i kontakt med Mental Helse i Kongsberg kan man ringe 48 15 24 63 eller sende e-post til kongsberg@mentalhelse.no.

Sidetmedord.no

Om man liker best å skrive eller chatte finnes også www.sidetmedord.no. Man kan sende meldinger hele døgnet og få svar i løpet av 48 timer. Chatten er åpen fra 08.00 til 23.00 alle dager. Dette tilbudet har også et eget forum der du kan publisere innlegg og få svar fra andre brukere av tjenesten.