Allehelgen i Kongsberg og Jondalen

Allehelgen minnes vi de som har gått bort. Allehelgensaften er en kveld til ettertanke og Allehelgensdag har lange tradisjoner i kirken. Mange tenner lys på gravene denne søndagen, og lar tankene gå til sine kjære. Allehelgens-helgen ønsker vi velkommen til flere arrangement i Kongsberg og Jondalen:

Allehelgen i Kongsberg og Jondalen

Allehelgenskonserten ”Toner til trøst”
Lørdag 5. november kl. 18:00 i Kongsberg kirke

En konsert der man kan søke ro i vakker musikk og tekster om håp. Kirkerommet vil lyses opp av musikk i ulike sjangre flettet sammen med meditative tekster. I tillegg til kirkens ansatte deltar Acta Musicae og dirigent Liv Hukkelberg, Runi Wold Kristiansen (harpe), Magnus Aannestad Oseth (trompet), Helge Wahl Flatland (tangenter) samt at Cecilie Schilling, Alexander Dokken og Sissel Gjerland Ekra deltar med sang. Konserten har fri inngang og er et samarbeid med Borgersen Begravelsesbyrå og Glogerakademiet.

Allehelgensmesse i Kongsberg kirke
Søndag 6. november kl. 11:00

Allehelgensmesse med tente lysekroner, musikk og ord til ettertanke. Det blir lystenning og opplesning av navnene på de som er døde i Kongsberg sogn det siste året. I tillegg til kirkens ansatte deltar sangere fra Kongsberg Kantori og musikere. Alle inviteres til kirkekaffe på Rådhuset rett etter gudstjenesten.

Allehelgensgudstjeneste i Jondalen kirke
Søndag 6. november kl. 17:00

Gudstjeneste med musikk og ord til ettertanke. Det blir lystenning og opplesning av navnene på de døde i Jondalen sogn siste året. I tillegg til kirkens ansatte vil Runi Wold Kristiansen delta på harpe og forsangerkoret i Jondalen seltar med sang. I år vil kirken vil være åpen fra 15:00-19:00 med mulighet for lystenning. Det blir kirkekaffe i kirken rett etter gudstjenesten.

Musikkandakt og åpent kapell på Kongsberg Gravlund
Søndag 6. november kl. 15:00-18:00

Mange tenner lys på gravene på gravlunden på Allehelgensdag. I år vil kapellet være åpent fra 15:00 til 18:00. Ansatte på gravlunden serverer kaffe og twist rundt bålpanna på utsiden av kapellet.

Kl. 17:00 blir det musikkandakt med skriftlesning, bønn og musikk. Musikkandakten ledes av Inger-Johanne Frogh, diakon og Matthias Anger, kantor.

I tillegg ønsker vi å informere om tilbudene på Allehelgensdag i kirkene i Sandsvær.

I Komnes kirke er det minnegudstjeneste kl. 11:00 ved sogneprest Just Salvesen og organist Tormod Øvrum. Johan Christer Novsjø deltar med sang. Det blir servert enkel kirkekaffe på galleriet i kirken.

Kl. 17:00 er det minnegudstjeneste i Efteløt kirke. Gudstjenesten ledes av sogneprest Nina Kirkerød og organist Aleksandre Oganov. Johan Christer Novsjø deltar med sang. Rett etter gudstjenesten er det kirkekaffe på Efteløt menighetshus.

Kl. 17:00 er det minnegudstjeneste i Hedenstad kirke. Sognepret Just Salvesen er liturg og Lise Knudsen er organist. Maria Riveros Donoso er solist på minnegudstjenesten. Det blir enkel kirkekaffe i våpenhuset rett etter gudstjenesten.

I Tuft/Hvittingfoss blir det kirkekaffe i forkant av gudstjenesten. Kirkestua er åpen for alle fra kl. 17:30. Diakonimedarbeider Emil Lilleby Mathisen er til stede. Minnegudstjenesten i Tuft kirke begynner  kl.19:00. Sogneprest Nina Kirkerød er liturg og Aleksandre Oganov er organist. Johan Christer Novsjø deltar med sang.

Vi ønsker hjertelig velkommen til våre allehelgens-arrangement!

Rom for savn

Å miste en av sine nærmeste betyr som regel at livet blir svært forandret. Denne omstillingen kan være både smertefull og krevende, og mange føler at de blir stående alene med savnet og sorgen. Vi ønsker å være til hjelp i denne situasjonen. Ta kontakt dersom du/dere ønsker noen å snakke med. Både prester, diakon og diakonimedarbeider står til rådighet.

Allehelgen - Den norske kirke from Den norske kirke on Vimeo.