Nye smitteverntiltak i november

Kirken i Kongsberg og Jondalen har valgt å bidra til den nasjonale smitteverndugnaden. Vi følger derfor Den norske kirkes anbefaling om å avlyse alle fysiske samlinger utover forordnede gudstjenester, gravferd og avtalte kirkelige handlinger (dåp, vielse) ut november måned 2020.

Nye smitteverntiltak i november

Kirkelige handlinger

I praksis betyr dette at de planlagte gudstjenestene på søndagene i november går som planlagt, med noen justeringer;

Den norske kirke anbefaler ikke å gjennomføre nattverd og lystenning som en del av gudstjenestene for å redusere bevegelse i rommet, og dette har vi inntil videre valgt å følge.

Vi vil også legge til rette for dåpshandlinger i egne dåpsgudstjenester i Kongsberg kirke da regjeringen ikke tillater mer enn 50 personer i kirker og kapell uten fastmonterte seter (kirkebenker defineres altså ikke som fastmontert sete, se mer informasjon lengre ned i artikkelen).

Vielser og gravferd gjennomføres som planlagt, men med en begrensning på 50 personer i våre kirker/kapell.

Åpen kirke

Selv om hverdagsmessene på onsdager dessverre utgår i november måned, vil Kongsberg kirke være åpen 11:00-14:00 på onsdager, med musikk og mulighet for lystenning.

Smittevern

Vi har utarbeidet smittevernsrutiner slik at alle er sikret et god og trygg samling i våre kirker og kapell. I Kongsberg kirke vil det være mulig å sitte inntil 5 personer pr. rad med dagens smitteverntiltak.

Vi har gode rutiner for hygiene, håndvask og renhold og tilstrekkelig bemanning til å håndtere dette på våre arrangement. Har du vært i kontakt med smittede, føler deg syk eller har symptomer på sykdom, er det viktig at du holder deg hjemme.

Vi vil fortsette å registrere navn og telefonnummer til alle som deltar på arrangement i våre kirker, og disse oversiktene vil nå oppbevares i 14 dager før de slettes.

Link til mer informasjon om smittevern i Kongsberg kirke

Link til Den norske kirkes smittevernveileder

"Fastmonterte seter"

Det har vært mange spørsmål rundt kirkebenker som "fastmonterte seter" og dette er regjeringens tolkning, noe som ble forsterket på pressekonferansen 9. november:

Som fastmonterte seter regnes ikke kirkebenker eller sammenkoplete/frittstående stolrekker, selv om de er fastmontert i gulvet. Det betyr at i lokaler hvor det er benker, for eksempel kirker og idrettshaller, vil det kunne være maksimalt 50 personer og det må være minst 1 meter avstand mellom personene i setene i alle retninger.

Stoler som er hektet fast i hverandre regnes ikke som fastmonterte seter. Setene må være fastmonterte på en slik måte at publikum ikke kan hekte de fra hverandre og flytte på dem for at de skal regnes som fastmonterte seter.

Det betyr at i kirker med kirkebenker kan det være maksimalt 50 personger og at i lokaler hvor det er stoler som er hektet fast i hverandre (slik som f.eks. på Kongsberg Gravlund), vil det også kun være 50 personer.