Langvassbukt kirke 40 års feiring!

30. August 2021 feiret kirken 40 år, nå fikk vi endelig feire dette!

Langvassbukt kirke 40 års feiring!

Siden 1911-12 har Langvassbukt kapell fungert som kirke for befolkningen i Gullesfjord og som skole for barna i Langvassbukt. Med årene ble det behov for en større og mer moderne kirkebygning. På midten av 1970-tallet ble det på initiativ fra folket i Gullesfjord med kirkeforeningen i spissen, etablert en byggekomite for nytt skolekapell.

Byggekomiteen besto av ordfører Rasmus Torheim, Terje Evensen, Torill Walberg, Gunn Evensen, Odd Eide, Erland Evensen og Peder Solfjell.

Kvæfjord kommune har stått for finansieringen av bygget gjennom låneopptak i Kvæfjord sparebank og Postsparebanken. De totale kostnadene kom på 1,7 millioner kroner. I tillegg samlet kirkeforeningen inn ca 100 000 kroner til innkjøp av stoler, dekketøy og kirkeklokke.

Karstein Kristiansen fra Risøyhamn er arkitekt bak bygget og konsulent var Osvald Flakstad fra Harstad. Valborg og Ovald Bømark ga en del fyllmasse til plassen rundt kapellet, og Henry Fagerås har hatt mange dugnadstimer på yttersiden.

Byggeperioden startet i juni 1980 og kapellet var klar for innvielse 30. august 1981.

På 1990-tallet ble skoleaktiviteten avsluttet, og bygget har siden fungert utelukkende til kirkelig bruk. I 2020 fikk Langvassbukt kapell endret status til Langvassbukt kirke av Barne og familiedepartementet. Det innebærer at bygget har samme status som hovedkirka i kommunen.

Gullesfjord kirkeforening er fortsatt aktiv og støtter både kirka og kirkegården med nødvendig utstyr. Det er gudstjeneste i kirka fast en gang i måneden, og ellers brukes kirka til konserter og annen møteaktivitet.

Søndag 28.august feiret vi kirka med bygdas egne innbyggere og gjester. Prost Arne Håkonseth og sokneprest Odd Willy Johansen ledet gudstjenesten, og under kirkekaffen ble det servert både gode historier og god mat.

GRATULERER med de første 40 år! Vi både håper og tror at kirken vil ha stor betydning for mange også de neste 40 år.