Pilegrimsledens dag 2. juni 2019

Gjennom Lillehammer by går Pilegrimsleden til Nidaros, og søndag 2. juni markeres Pilegrimsledens dag. Det blir en felles markering for Vingrom, Saksumdal, Fåberg, Søre Ål og Lillehammer menigheter.  Første etappe av vandringen starter fra Vingrom kirke kl. 09:30 til Lillehammer kirke. Der er det gudstjeneste kl. 11:00 - så fortsetter vandringen til Sundgården etterpå.

Pilegrimsledens dag 2. juni 2019

Årets vandringsledere er tidligere pilegrimsprest i Hamar bispedømme Arne Bakken og prost Anita Dalehavn.

Første etappe går fra Vingrom kirke, med start kl. 09:30. Gerd Rindal blir med som kjentmann og medvandrer. Det er også mulig å henge seg på fra KIWI på Vingnes ca kl. 10:30. Klokken 11:00 er deg gudstjeneste med markering av Skaperverkets dag i Lillehammer kirke ved tidligere pilegrimsprest Arne Bakken og prost Anita Dalehavn. Når gudstjenesten er ferdig følger vi leden gjennom byen til Sundgården.

Turen er på ca 10 km, og det blir stopp undervegs med små betrakninger. Når vi når fram til Sundgården nyter vi medbrakt niste, og så vil Arne Bakke kåsere om pilegrimsvandring før vi har en enkel avslutning. Retur med rutebuss fra Storhove eller egen transport.

Dette er sjette året på Pilegrimsledens dag markeres, og stadig er det nye mennesker, både fra inn- og utland som oppdager denne måten å vandre på. Vi håper mange vil benytte anledningen til å vandre i fellesskap og oppdage pilegrimsvegen gjennom byen.

Husk gode sko og drikke, nistemat og gjerne et sitteunderlag.