Stalsberghagen kapell og krematorium

På Stalsberghagen gravlund er det to kapeller og et krematorium som betjener Lillestrøm og flere kommuner i området.

Klikk på lenkene under for å komme direkte til emnet på denne siden.

Om kapellene - Om urnegravlegging og behandling av urner - Historie

Kapellene

Lille og store kapell er livssynsnøytrale seremonilokaler som ligger ved siden av hverandre på Stalsberghagen gravlund.

Lille kapell: 50 sitteplasser, universelt utformet, orgel, parkering.

Store kapell: 200 sitteplasser, universelt utformet, teleslynge, orgel, flygel, parkering.

Seremonitider: 10:00, 12:00 og 14:00.

Adresse: Øvre Rælingsvei 1, 2005 Rælingen, innkjøring fra Korsveien.

Parkering: Egen parkeringsplass langs Øvre Rælingsvei.

Mer informasjon: Du finner mer informasjon på denne lenken.

Kontakt: E-post krematoriet@lillestrom.kirken.no eller telefon 69013769.

Urnegravlegging og behandling av urner

Urnegravlegging
Den som er ansvarlig for gravferden vil få tilsendt informasjon om urnegravlegging når urnen er klar. Urner settes ned hele året, men med noen begrensninger. Det er ingen urnenedsettelser i romjulen, påskeuken eller i sommermåneden juli. Det settes som regel ikke ned urner i vinterhalvåret.

Urneutlevering
Etter kremering sender krematoriet et brev eller epost til ansvarlig person om at urnen skal hentes. Det er viktig at urnen hentes innen kort tid.

Hvordan foregår en urnegravlegging?
Gravleggingsfølge møter på avtalt sted og tid. Ved oppmøte skal den ansvarlige presentere seg for gravplassens representant som har med seg urnen i en urnekasse. Den ansvarlige blir vist urnen og bekrefter at navnet som står på urnen er riktig. Gravfølget kan velge å delta ved å senke urnen, si noen ord eller dekke urnen med jord.

Det er gravplassens representant som sørger for at graven lukkes. Når graven er lukket kan det plantes eller settes blomster i plantebedet. Gravleggingen tar normalt cirka 10 minutter.

Må man delta ved urnegravleggingen?
Deltagelse ved gravlegging av urnen er valgfritt. Det er gravplassbetjeningen som sørger for det praktiske rundt gravleggingen. Hvis du ikke ønsker eller ikke kan delta, kan urnen gravlegges i stillhet. Du kan be om bekreftelse når urnen er gravlagt.

Dersom urnen skal gravlegges et annet sted i Norge
Urnen kan sendes til et annet sted i Norge etter skriftlig bekreftelse fra den gravplassforvaltning hvor urnen skal gravlegges. Bekreftelsen sendes til krematoriet. Kostnad ved eventuell urneforsendelse vil bli fakturert ansvarlig person etter gjeldende satser. Dersom du ønsker å frakte urnen selv, ta kontakt med krematoriet.

Askespredning
Som et alternativ til grav på en gravplass, kan Statsforvalteren gi tillatelse til sjøsenking eller askespredning i naturen. Søknaden sender ansvarlig person til Statsforvalteren i det fylket spredningen skal skje. Når tillatelsen fra Statsforvalteren foreligger, tar du kontakte med krematoriet for å avtale tidspunkt for utlevering av urnen.

Hvis det er innvilget askespredning, kan ansvarlig for gravferden eller gravferdsbyrået få urnen utlevert direkte fra krematoriet. Frist for askespredning er senest 6 måneder etter dødsfallet.

Når urnen skal til utlandet
Hvis urnen skal gravlegges i utlandet, kan ansvarlig for gravferden eller gravferdsbyrået få urnen utlevert direkte fra krematoriet.

Hvis urnen skal tas med til utlandet for gravlegging, må den pakkes med tolldeklarasjon på Norsk, Engelsk og Tysk. En protokoll signeres ved utlevering. Du må selv undersøke gjeldende regelverk med konsulat eller ambassade for det land urnen skal bringes til.

Skriftlig fullmakt
Skal andre hente urnen på vegne av ansvarlig person, må det fremlegges skriftlig fullmakt.

Tidsfrist
Urnen må være hentet på krematoriet senes innen 6 måneder etter dødsfallet.

Krematoriets åpningstider
Mandag til fredag mellom kl. 09:00 og 14:00.

Mer informasjon: Du finner mer informasjon på denne lenken.

Kontakt: E-post krematoriet@lillestrom.kirken.no eller telefon 69013769.

Historie

I år 1900 vedtok Skedsmo herredsstyre å anlegge Stalsberghagen gravlund, etter at eiendommen Hagaløkka under Søndre Stalsberg var innkjøpt to år tidligere. På det tidspunktet var kirkegårdene ved Skedsmo kirke og Lørenskog kirke de eneste innenfor den daværende Skedsmo kommune, og det var behov for egen kirkegård for Lillestrøm og Strømmen. Lillestrøm hadde da en midlertidig kirke uten egen kirkegård, og Strømmen fikk ikke egen kirke før i 1929. Første begravelse på gravlunden fant sted 1. september 1901.

Kapell og krematorium
Et enkelt kapell i tre ble oppført i 1903. Dette gjorde tjeneste i mange år, men rundt 1950 meldte behovet seg for et større gravkapell med krematorium. I februar 1955 ble planen presentert i et møte med 200 til stede. Det ble nedsatt en byggekomité med Helge Lindbeck som formann. Jan Inge Hovig ble engasjert som arkitekt – han ble få år senere landskjent for den vakre Harstad kirke og den særpregede Ishavskatedralen i Tromsø.

I herredsstyremøte 20. juni 1957 ble det vedtatt å igangsette byggearbeidene med Harry Bråthen som entreprenør. Også Rælingen kommune og daværende Lillestrøm kommune var med på en mindre andel av anleggskostnadene, men Skedsmo kommune tok det vesentligste. Innvielsen fant sted 29. oktober 1958. Det gamle kapellet ble da revet, men noen år senere ble det behov for ytterligere kapasitet, og i 1990 sto det lille kapellet klart for bruk.

Stalsberghagen krematorium, med den nye ovnen som ble bygget i 2006 i samarbeid med Lørenskog kommune og Rælingen kommune, utfører årlig rundt 1100-1400 kremasjoner for Lillestrøm kommune og kommuner i nærområdet.

Kilde: lokalhistoriewiki.no