Nord-Aurdal kirkelige fellesråd 2023-2027

Det er kirkelige fellesråd i alle norske kommuner. Noen steder er det ett fellesråd for flere kommuner, men det aller mest vanlige er å ha ett kirkelig fellesråd i hver kommune. Fellesrådets ansvar er i all hovedsak å opptre som et styre for fellesrådets virksomhet som litt forenklet kan sies å være tredelt: (1) drift av kirker, gravplasser og andre bygg på gravplassen, (2) arbeidsgiver ansvar for alle ansatte i fellesrådet, dvs alle ansatte med unntak av prestene samt HMS-ansvar for alle inkludert prestene, og (3) å være kommunens gravplassforvaltning. Roller og ansvar er nærmere spesifisert i Kirkeordning for Den norske kirke, Trossamfunnsloven og Gravplassloven med tilhørende forskrifter. Disse kan man lese på Lovdata (www.lovdata.no). Kommunen har ansvar for å finansiere forsvarlig drift.

Nord-Aurdal kirkelige fellesråd 2023-2027

Hovedorganisasjonen KA har mye informasjonsmateriell knyttet til myndighetskontakt, og informasjon om relasjonen mellom kirke og kommune er særlig relevant for fellesrådet. Mer informasjon kan man lese her: Myndighetskontakt (ka.no).

Fellesrådet består av en representant fra hvert menighetsråd, en geistlig representant (i Nord-Aurdal er dette prosten) og en politisk valgt representant (ofte er det en folkevalgt som ordfører eller en annen i formannskapet eller kommunestyret). Kirkevergen er ansvarlig for å legge frem saker for fellesrådet, og den er også sekretær for fellesrådet.

Fellesrådet har møte 5-6 ganger per år. Arbeidsutvalget som også er arbeidsgivers representanter i Arbeidsmiljøutvalget, består av leder, nestleder og ett valgt medlem fra et sokn. Disse møtes ca 6 ganger per år mellom fellesrådsmøtene.

Etter kirkevalget høsten 2023 består Nord-Aurdal kirkelige fellesråd av disse i perioden 1. desember 2023 - 30.november 2027:

VERV

NAVN OG SOKN/ROLLE

TELEFONNR

Leder

Håvard Meisdalshagen (Skrautvål)

Nestleder

Karen Marie Grythe Tvedt (Strand)

Jeanett Aspholt-Weisser (Aurdal)

Jonny Rye (Tingnes)

Medlem

May Kristin Rognaas (Ulnes)

Medlem

Silje Kristin Brateng (Tisleidalen)

Prost

Carl Philip Weisser

Kommunal representant

Rigmor Orderdalen Tveit

Kirkeverge / sekretær

Aud-Karin Hovi

907 12 261

Kontaktinformasjon for Nord-Aurdal kirkelige fellesråd

Nord-Aurdal kirkelige fellesråd holder til i 2.etasje i DNB-bygget. Adgang fra bakgården.

Kontoradresse:  Jernbanevegen 5,  2900 Fagernes

Postadresse: Jernbanevegen 5, 2900 Fagernes