Dåp i kirken

Barn, unge og voksne er like velkomne til dåp. Du behøver ikke å prestere noe eller tro på en rett måte. Dåpen er en gave som det bare er å ta imot.Velkommen til å ta kontakt hvis du vil bli døpt, eller du ønsker å la barnet ditt døpes. Den som døpes blir medlem i Den norske kirke, Saemien Åålmege og sin lokale menighet.

Når et barn bæres til dåpen, kan vi dele ut en komsekule til barnet. Dette sølvsmykke har en lang tradisjon og vi har tatt den inn i vår sammenheng og fått lagt til et kors under selve kulen for å markere den kirkelige koblingen. Det er noen forutsetninger som må være på plass før vi kan dele ut komsekulen. Først må noen av foreldrene være same og for det andre må selve dåpsgudstjenesten innholde samiske elementer, ledd.

Saemien Åålmege ønsker selvfølgelig også at dåpsbarnet meldes inn i den samiske menigheten. Det gjør at vi lettere kan følge med og gi informasjon til dere om de arrangement som gis til barna under hele oppveksten.

Artikler om dåp i kirken