Leif Ofstad - Julens dikter

Leif Ofstad vokste opp på Geitastrand. På den tiden hørte Geitastrand  til Børsa. Leif fikk, både som lærer og organist et nært forhold til mange av prestene i Børsa. Mest er han kjent for sin diktning, men det er kanskje ikke så kjent her i Børsa at han har skrevet mange fine julesanger.

Orgeletpå Geitastrand som ble bygd til Børsa kirke i 1905.

I 1928 til 1936 var Alf Hauge fra Skedsmo sokneprest her i Børsa prestegjeld. På den tiden betjente også soknepresten Geitastrand kirke, noe som betydde at han måtte ta sjøveien fra Kvitskjæret på Viggja over fjorden for å betjene menigheten med kirkelige handlinger.

I hans første konfirmantkull på Geitastrand var gutten Leif Ofstad fra gården Inneråstan på Geitastrand. Han var født i 1915 og vokste opp som nummer seks i en flokk på ni søsken. Da han var 10 år gammel døde mora; et sårt minne som fulgte han i alle år. I barneåra var han også mye syk og benyttet tiden til å lese og skrive. I konfirmantkullet til Alf Hauge i 1929 på Geitastrand hadde presten en aldri så liten dikterspire.

Leif utdannet seg til lærer under andre verdenskrig, og tok videreutdannelse i musikk etter å ha arbeidet som lærer i flere år. Fra 1951 og seks år framover var han lærer ved Ofstad skole i heimbygda. I denne tiden var han også organist og gjorde tjeneste både ved gudstjenester og gravferder i Geitastrand kirke.

Det var i denne tiden, nærmere bestemt i 1955 at Geitastrand kirke overtok det gamle pipeorgelet fra Børsa kirke. Adolf Fosnæs bygde dette orgelet til Børsa kirke i 1902. Til kirkejubileet på Geitastrand i 2009 ble dette orgelet restaurert. Tonene fra orgelet som gjorde sin tjeneste i Børsa kirke for over 100 år siden kan fortsatt høres på Geitastrand.

Da Leif virket som organist tidlig på 50-tallet var Jostein Hatlebrekke sokneprest i Børsa prestegjeld. Han var den siste av prestene som måtte bruke sjøveien og den første presten som brukte bil til kirken ettersom Geitastrand fikk bilvei frem til kirken.

Leif sin store hobby var alltid å leke seg med ord og toner, og det resulterte i utallige sanger skrevet i familiære anledninger, men også i dikt, salmer, sanger som finnes i bokform, eller ble utgitt på musikkforlag. I tillegg satte han tone til andres dikt, bl.a. til Blix sin salme: "Ein båt i stormen duva", - som for øvrig finnes i Norsk Salmebok.

Først og fremst kan vi si at Leif Ofstad var «julens dikter». Jeg har funnet 6 julesanger/dikt av Leif. Som lyriker var det helt klart julen som var hans store høytid.

Eg er så glad i jula,
for ho skal minne om
den signa krubbegjesten
som frå det høge kom.

Då blenkte himmelstjerna,
og englar song i kor
om han som Herren sende
med ljos til mørke jord.

Det byrja vent i stallen,
-Guds son er enno til
og kjem med frelsargåva
i kjærleik varm og mild.

Eg er så glad i jula,
då held eg høgtidsfest.
-Ja, lukka er å leva
med Krist som heidersgjest.

Leifs mest kjente og kjære sang «Songen frå Betlehem» er på nynorsk, men den ble første skrevet på bokmål! Den er på bokmål i diktsamlinga «En salighet å vinne». I diktsamlinga «Den gode del - Salmer og viser i ny og ne» er "Songen frå Betlem på nynorsk. I ett intervju med avisa Sør-Trøndelag 24. desember 2005 sa Leif Ofstad bl.a. at han syntes salmen ble bedre på nynorsk. «Eg skriv best på nynorsk, men begynte seint med det», sier Leif til avisa.

1. juledag 2005 ble det urframføring av «Songen frå Betlehem» i gudstjenesten i Geitastrand kirke. Et lokalt prosjektkor deltok med Piotr Wrobel som musikalsk leder. Forfatterne av denne artikkelen var henholdsvis prest og klokker i denne gudstjenesten.

Det toner ein song i mitt hjarte
ljuvleg når jula kjem,
ein song som i sanning grip meg,
songen frå Betlehem:

Ære vere Gud i det høgste,
og fred på jorda,
og hugnad med menneskje.

Det byrja i ljosglans der ute,
hyrdingar var på vakt.
Med eitt stod ein Herrens engel
hjå dei i all si prakt.

Og engelen sa: "Ottast ikkje.
Høyr meg, kvar ein. Ver glad!
I dag er det fødd ein frelsar,
Kristus, i Davids stad".

Brått samlast ein himmelsk hærskare,
lufta vart fylt av song,
ein song som i sanning grip meg,
sunge for fyrste gong:

Æra vere Gud i det høgste,
og fred på jorda,
og hugnad med menneskje.

Dette skal ikke legges skjul på at undertegnede har blitt svært glad i denne julesangen. Nedenfor kan du lytte til en video med denne sangen fremført av det lokale prosjektkoret med Kristin Hoff som solist. Opptaket er fra jubileumskonserten i 2009.

I gudstjenesten i Geitastrand kirke har Leif Ofstad sin diktning fått stor plass. Når det er dåp leses Leif Ofstad sine diktet «Et lite barn ved dåpen en sjel i Herrens fang er skjønnere enn roser og gyllen soloppgang» og til konfirmasjon «Vår frelsar, du ser flokken her så dyrebar og fin og skjær ved porten til si vaksne verd».

På julekvelden, når det er åpen kirke på Geitastrand, leser klokker Terje både juleevangeliet og disse to versene fra diktet Høytid av Leif Ofstad:

Så er vi atter samlet
til hellig julefest
og åpner hjertets dører
for himmelutsendt gjest.
Han kom i tidens fylde,
han kommer nå på ny
mens tusen klokker kimer
rundt om i bygd og by.

Det kom en gjest til jorden
som bære vil vår bør.
Han kommer til hver enkelt
som åpner hjertets dør.
Han er vårt lys i mørke,
vår trøst og trygge favn.
God høytid, små og store,
i Jesu Kristi navn.

Tekst: Pål Ove Lilleberg / Terje Jonassen

Kontaktinformasjon for Buvik, Børsa og Skaun menigheter