AVSKJED OG GLEDE

Kristi Himmelfartsdagen blir nok av de fleste bare sett som fridag og ikke først og fremst en helligdag. Men i kirkens liv er den viktig. Dagen markerer et skille mellom det synlige og usynlige. Til nå har disiplene hatt Jesus synlig med seg.  Etter den dramatiske påsken da de først trodde at alt var slutt, kom den store overraskelsen. Jesus hadde talt sant. Han hadde tatt imot hån og spott og død. Og så beseiret det alt sammen. Etter påske gikk han sammen med dem og delte både turer og måltid med sine venner. Men så kommer denne Himmelfartsdagen. Han tar avskjed og blir borte. Da er det rat at det står at de ble glade!!!??

AVSKJED OG GLEDE

Hvorfor ble de  glade?  Vi skulle heller trodd at de ble sorgfulle.

På en måte ble Jesu himmelfart en slags repitisjon av påsken. Som da han ble borte for vennene da han døde og ble lagt i grav, blir Jesus på nytt borte fra dem. Men som han kom tilbake til dem påskemorgen, slik skal han nå komme tilbake til dem. Men nå kommer han ikke med synlig kropp. Nå kommer han som Den hellige Ånd.
Bare vent så skal dere se og oppleve det, sier Jesus. Og de blir glade! Så har de enda mer i vente! Yes!

Og de falt på kne og tilba og gledet seg. Deres glede ble til en liten gudstjeneste. På pinsedagen fikk de så bekreftet at Jesus ikke overlot sine venner til seg selv. Fra nå av er han der alltid. I Ånd og Sannhet. Som lys og håp og tro i livene deres.  Og i våre.

Og siden har den lille gudstjeneste de hyllet ham på Himmelfartsdagen fortsatt gjennom århundrene. Fra slekt til slekt. Fra folk til folk. I takk og tilbedelse og glede.
Ole Elias Holck

Tekstrekke II
Kristi himmelfartsdag
9.5.2024
Evangelietekst
Lukas 24,46–53
46 og han sa til dem: «Slik står det skrevet: Den salvede skal lide og stå opp fra de døde tredje dag, 47 og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag; dere skal begynne i Jerusalem. 48 Dere er vitner om dette. 49 Og se, jeg sender over dere det som min Far har lovet. Men dere skal bli i byen til dere blir utrustet med kraft fra det høye.»

50 Så førte han dem ut mot Betania, og han løftet hendene og velsignet dem. 51 Og mens han velsignet dem, skiltes han fra dem og ble tatt opp til himmelen. 52 De falt på kne og tilba ham. Så vendte de tilbake til Jerusalem i stor glede. 53 Siden var de stadig i tempelet og velsignet Gud.A

Kontaktinformasjon for Ottestad menighet

OTTESTAD KIRKE
   Ottestadgutua 8, 2312 Ottestad