- Jeg vil gjerne uttrykke min dypeste medfølelse- retten til å elske er en grunnleggende menneskerett.

Biskop i Nidaros, Herborg Finnset, uttrykker sin dypeste medfølelse med de som har mistet en slektning eller en venn i angrepet i Oslo sentrum i natt. Pride-paraden, som nå er avlyst, skulle være et felles, mangfoldig gledes-tog.

- Det er tragisk og skremmende at dette skjer.  Det viser at det fremdeles ikke er risiko- eller farefritt å stå fram som skeiv. Jeg føler med dem som nå har mistet et familiemedlem eller venn, og alle som er redde.  Konsekvensen av hendelsene i natt er antakelig at mange blir redde.  Vi må sammen stille opp for frihet, mangfold og likeverd. Det må være hele fellesskapets sak.

Biskopens tanker går også til alle de skadde, som nå er på sykehus.

- Pride-paraden i Oslo i dag skulle være et ledd i markeringa av at det er 50 år siden sex mellom menn ble avkriminalisert, og et felles, mangfoldig gledes-tog.  Friheten til å elske er dyrebar for oss alle.  Noen har kjempet hardt for den, i hele sitt liv. Jeg føler stor ydmykhet overfor det det har kostet for dem.

Menneskerett

Biskopen peker på at retten til å elske er en grunnleggende menneskerett.

- Jeg  vil gjerne uttrykke min dypeste medfølelse med de som har mistet en slektning eller en venn i dette forferdelige angrepet, -til alle de skadde som nå er på sjukehus . Retten til å elske er en grunnleggende menneskerett. Den skal vi stå sammen om å beskytte.