Felling av trær på Domkirkegården

Etter godkjenning fra Riksantikvaren, skal arboristene nå igang med å felle og beskjære enkelte trær på Domkirkegården.

Domkirkegården. Foto: Trygve Jensen

Domkirkegården er et automatisk fredet kulturminne gjennom kulturminneloven, og skal behandles i henhold til denne. Alle planer og tiltak skal godkjennes av Riksantikvaren før de kan iverksettes.

Kirkelig fellesråd gjør publikum oppmerksomme på at det blir utført arbeid på Domkirkegården fra  medio/slutten av september 2020. Dette har vært en lang prosess som startet med et ønske fra NDR (Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider). NDR har i flere år vært bekymret for den tette vegetasjonen mellom Nidarosdomen og Erkebispegården. Høyden og omfanget av de gamle løvtrærne i Domkirkeparken fører til at deler av Nidarosdomen og Erkebispegården blir liggende i konstant skygge. Mørket og fukten tærer på tak- og veggflater på de fredede byggene og truer unike kalkmalerier i Erkebispegårdens eldste fløy.

I møter med Riksantikvaren er det gjort klart at alt over og under bakken er vernet. I saker som måtte oppstå, gjelder følgende prioritering på Domkirkegården:

• Hvis trær skader bygg, skal bygg prioriteres først, og trær beskjæres eller felles.
  • Hvis trær skader gravminner/gravsteder, skal gravsteder prioriteres først, og trær beskjæres eller felles.
  • Hvis trær vurderes som farlig for sikkerheten skal sikkerheten prioriteres først, og trær beskjæres eller felles.
  • I kommende forvaltningsplan skal replanting av trær som felles vurderes

Alle saker søkes og behandles for seg.

I perioden 2018-2020 er hele 20 støttemurer på gravsteder på domkirkegården rehabilitert. Dette kan du lese mer om her

Tillatelsen til felling av trær på Domkirkegården finner du i pdf-format under

Nidarosdomen - Domkirkegården - Tillatelse til felling av trær tett opp mot Erkebispegården.pdf