Kurs i fastetiden - Hvem er Jesus og Hva er frelse?

Kristen tro har en mangfoldig tradisjon. På mange måter ligner oldkirkens situasjon på vår – kristen tro er ikke lenger selvsagt.  Første samling er i Strindheim kirke 1. mars. De andre samlingene er i Strinda kirke. Alle til samme tid - kl. 19.30-21.30.

Kurs i fastetiden - Hvem er Jesus og Hva er frelse?

Oldkirken inspirer og fornyer derfor vår tro med overraskende innfallsvinkler. Etter innledningene blir det anledning til spørsmål og samtale.

Det er helt ok å få med seg enkeltkvelder. De færreste kan hver onsdag. Vi serverer kaffe/te/frukt/kjeks. Derfor er det fint med en epost så vi vet omtrent hvor mange som kommer.

Onsdag 1. mars:
Eyvind Skeie: Den koptiske kirke i Egypt.
Den koptiske kirke har en rik og levende tradisjon. Eyvind Skeie er teolog og prest; kjent som forfatter og salmedikter. Han jobber med en bok om biskop Thomas.

Onsdag 8. mars:
John Kaufman: Ireneus.
Hos Ireneus er Jesus Kristus den som gjenoppretter skaperverket. John Kaufman er førsteamanuensis på Det teologiske menighetsfakultet. Kaufmans doktorgrad handler om Ireneus.

Onsdag 15. mars:
Torstein Theodor Tollefsen: Maximos Bekjenneren
Tollefsen er professor i filosofi ved UiO. Han har jobbet med kirkefedrene i perioden 300-900, og er ekspert på Maximos. Tollefsen er ortodoks kristen.

Onsdag 22. mars:
Marianne Bryhn Steinnes: Frelsens innhold
Hvordan vi tenker om frelsen påvirker vårt gudsbilde og menneskesyn. Steinnes vil se nærmere på ulike frelsesforståelser. Hun har studert ortodoks frelsesforståelse.

Onsdag 29. mars:
Børre Rindal: Athanasius
Athanasius svarer på spørsmålet: Hvorfor ble Guds Sønn menneske? Børre Rindal er kapellan i Strinda og Berg menigheter.

Onsdag 5. april:
Joachim Grün: Jesusbønnen. Innføring og øvelser.
I oldkirken var tro og liv ett. Derfor avrunder vi kurset med Jesusbønnen. Joachim Grün er forstander ved Solåsen pilegrimsgård, og har lang erfaring som åndelig veileder.

Alle onsdagene er det fastegudstjeneste i Strinda kirke fra kl. 19.00 -19.30. Kirken er åpen hver onsdag fra 17.30. Meditasjonsmusikk 18 -19. 1.mars er gudstjenesten i Strindheim; ikke meditasjonsmusikk.

Illustrasjonsbildet: Det eldste bevarte ikonet fra Egypt; kalt «Vennskapets ikon». Jesus til høyre.

Har du spørsmål, kontakt:
br473@kirken.no
Børre Rindal