Koronatiltak i kirkene i Trondheim - Oppdatert med virkning fra 15.juni 2021

Formannskapet har 15. juni vedtatt ny koronaforskrift for Trondheim. De nye reglene gjelder til og med 22. juni.

Koronatiltak i kirkene i Trondheim - Oppdatert med virkning fra 15.juni 2021

Smittevervveilederene for Den norske kirke finner du HER

Ambisjonen nå er å «åpne opp uten å slippe løs». Holder smittetallene seg under 10 per dag, kan det trolig bli ytterligere lettelser fra og med 23. juni.

Arrangementer, gudstjenester mm - innendørs

Når det gjelder arrangement er det nå nasjonale regler som gjelder - se covid-19 forskriften § 13 – dvs. 50 personer på innendørs arrangement eller 200 personer dersom hver enkelt person blir vist til sin definerte plass i kirken ("fast tilviste plasser"). Likevel er det tatt inn noen presiseringer i forskriften som alle må følge. Det står spesifikt i forskriften:

• 50 personer ved vielser, begravelser, bisettelser og seremonier ved grav.

Det betyr at vi skal ivareta ulike antallsregler for gudstjenester og andre arrangementer med faste plasser (inntil 200 personer) og de seremonier som står listet over.

Avstandskrav ved innendørs allsang

2-meter ved innendørs allsang gjelder bare kommuner med forhøyet smittenivå. Det er kommuner som har strengere lokale forskrifter enn de nasjonale forskriftene. Det betyr at vi i Trondheim fortsetter med 2-meters avstand ved alle arrangementer og seremonier når det skal være allsang og salmesang.

Det er ikke aktuelt per nå å erstatte dette med en anbefaling om munnbind.

Arrangementer – utendørs

Når det lages arrangementer utendørs, er antallskravet 200 personer. Det åpnes for 600 personer hvor alle i publikum sitter på faste, tilviste plasser.

Ved arrangementer hvor det er mer enn 200 personer til stede samtidig, skal de som er til stede fordeles i grupper med inntil 200 personer. Det skal hele tiden være minst to meter avstand mellom gruppene.

Barn og unge

Nå er det åpning for å samle inntil 100 personer på arrangement under 20 år som bor i samme kommune. Det samme gjelder for arrangement som samler deltakere under 20 år som bor i forskjellige kommuner, men som deltar på organisert trening, øving, prøver og lignende i samme kommune. Vanligvis er det slik at arrangører og medhjelpere kommer i tillegg til antallskravet. For barn og unge skal alle telle med i antallet.

Fra og med mandag 14. juni drives alle skoler inkludert videregående skoler på gult nivå.

Eldretreff og andre møter i menighetene

Nå kan alle slike sosiale treff arrangeres (med inntil 200 personer på faste, tilviste plasser eller 50 personer). Husk på avstandskravene som fortsatt gjelder.