Får vi en "grønn katedral" i Trondheim?

Det ser lyst ut for nye Charlottenlund kirke. Kirka, som har fått arbeidstittel "Den grønne katedralen", kan bli en del av en stor utbygging som kommunen planlegger i Brundalen.

Charlottenlund kirke slik den er i dag. Foto: kirken.no

Det er ingen skjult hemmelig at Charlottenlund kirke er i ekstremt dårlig forfatning, og deler av kirka er stengt som følge av dette. Kirka, som er bygget i mur og oppført i 1973, ligger i Ranheim og Charlottenlund sokn i Trondheim kommune. Nåværende kirke vil tas ut av bruk når ny kirke ser sitt lys i området rundt Charlottenlund videregående skole, nærmere bestemt i Yrkesskoleveien 18.

Ny og miljøvennlig kirke

At den nye krika har fått arbeidstittelen "Den grønne katedralen", viser at bærekraft og miljø har vært en svært viktig del av planleggingen. Menigheten og fellesrådet har et stort fokus på energi, miljø og grønne løsninger, og har derfor engasjert et av Norges ledende rådgivningsselskaper innen plan, arkitektur- og ingeniørfag til å utarbeide en mulighetsstudie.

- Asplan Viak skal se på hvilke muligheter som gir best mulig gevinst innen energi og miljø. Det har vært workshops med representanter fra menighet, stab, drift og vedlikehold, og i løpet av mars skal mulighetsstudien være ferdig, sier prosjektleder i Kirkelig fellesråd, Nils Jørgen Brå.

- En milepæl

Reguleringsplanen for ny kirke på Charlottenlund ble vedtatt i Formannskapet  1. mars, og ligger nå ute til offentlig høring i 6 uker.

- At planen nå legges ut på høring er helt klart en milepæl i prosjektet med ny kirke, sier Brå.

Reguleringsplanen ble kunngjort i Adresseavisen 5. mars. Her kan du lese kunngjøringen

Skal ivareta ansatte

Yrkesskoleveien 18 er en tomt på ca 40 dekar som Trondheim kommune eier. Det har vært et pågående reguleringsplanarbeid for å få regulert inn Helse-og velferdssenter, barnehage, kirke og boliger.  Det er Trondheim kommune som finansierer og stiller med tomt av nye kirkebygg, mens Kirkelig fellesråd har ansvar for selve planleggingen og gjennomføringen av byggingen i samråd med kommunen.

- Vi har forsøkt å ivareta våre ansatte på en best mulig måte, og samtidig sett på hva som er best for hele området i Brundalen.  Det har vært viktig å sikre plass til et godt uteområde som er veldig viktig for menigheten, sier prosjektlederen.

Arbeidet med hvordan den nye kirka skal se ut, er så langt ikke lagt ut til plan-og designkonkurranse. Brå opplyser om at målet er å foreta en beslutning om konkurranse og entrepriseform før sommeren.