Tro og kunst i fastetiden

Hjertets øye! Om tro og kunst. Strinda kirke onsdager i fastetiden fra 2. mars - 6. april 19.00- 21.30

Tro og kunst i fastetiden

Strinda prosti fasten 2022

Kunst tolker livet og gir troen bilder. Kurset hjelper oss å forstå samspillet mellom kristen tro og billedkunst. Det gir mange innfallsvinkler til påskebudskapet.

Se introfilm om Troens øye! Om tro og kunst

Onsdag 2. mars
«Drømmen om korset» - Om steinkorset fra Ruthwell
I en liten landsby i Skottland finnes et kors fra 700-tallet. Korset er hugget i stein, med bilder og tekster. Tekstene er bl.a. hentet fra visjonsdiktet «Drømmen om korset», som gjenforteller påskens drama. Senere ble skikken med å reise steinkors brakt til Norge. Hva kan korset fra Ruthwell fortelle oss om tro og kunst i Skottland og Norge i tidlig middelalder? Jan Schumacher har vært førsteamanuensis i kirkehistorie ved Det teologiske menighetsfakultet. Han har utgitt flere bøker og artikler om norsk og europeisk middelalder.

Onsdag 9. mars   Olavsantemensalet
Margrethe C. Stang er førsteamanuensis ved Institutt for kunst -og medievitenskap ved NTNU hvor hun er middelalder-forsker med spesialisering på norsk maleri i Høy-Middelalderen. Hun er opptatt av å se billedbruk i religiøs praksis i sin opprinnelige kontekst. Olavsantemensalet henger i dag på forsiden av et av alterbordene i Nidarosdomen.

Onsdag 16. mars   Når ekspresjonistene tolker lidelseshistorien
Sverre Asbjørn Olsen vil bruke eksempler fra ulike kunstnere og understrømmer innenfor ekspresjonismen i første halvdel av 1900-tallet. Han har kunsthistorie som fag, og har blant annet vært ansatt i ledergruppen ved KVT. Han har holdt flere kurs om kunst og ledet kunstsamtaler i Hoeggen kirke.

Onsdag 23. mars   Påskeuken i tidlig italiensk renessansekunst
Gunnar Danbolt har vært professor i europeisk kunsthistorie ved Universitetet i Bergen. Han er en svært ettertraktet foredragsholder, har skrevet en rekke bøker om kunst og kunsthistorie og blitt utnevnt til ridder av St. Olav for sin rolle som kunstformidler. Danbolt vil vise hvordan de to fremste 1300-talls malerne i Italia, Giotto di Bondone og Duccio di Buoninsegna, fremstiller påskeuken, med vekt på nye aspekter i tiden, blant annet de ulike deltagernes psykologiske reaksjoner.

Onsdag 30. mars   «Fôr ned til dødsriket» Oppstandelsen i østlig billedikonografi
Marianne Bryhn Steinnes er sokneprest i Nidelven Hun har sin utdanning fra blant annet NTNU hvor hun skrev hovedfagsoppgave om den østlige kirkes forståelse av frelsen. Hun har interessert seg for kirkefedrene og den tidlige utviklingen innen kirkehistorie og teologi.

Onsdag 6. april   Gjenkjennelsens øyeblikk. Caravaggio’s «Måltidet i Emmaus».
Barokk- kunstneren Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) maleri med utgangspunkt i Lukas 24 viser to av disiplene i det øyeblikk da de kjenner igjen den oppstandne Jesus. Carvaggio malte to svært forskjellige utgaver av maleriet som også viser hans banebrytende kunst etter datiden, med sin ekstreme naturalisme. Halvor Moxnes har vært professor i teologi med særlig vekt på Det nye testamente ved Det teologiske fakultet.

Tro og kunst2.jpg

Onsdagene i fastetiden Strinda kirke:

18.00   Åpen kirke med meditasjonsmusikk
19.00   Fastegudstjeneste
19.30   Kveldsmat/enkel servering
20.00   Foredrag

Kurskveldene er gratis. Men vi er glad for økonomisk støtte som kan gis via VIPPS i løpet av kvelden.
Det er helt ok å få med seg enkeltkvelder.

Har du spørsmål, kontakt:
br473@kirken.no
Børre Rindal