Her kan «tweens» møtes etter skoletid

– Et tilbud for de mellom 10 og 13 år har lenge vært savnet på Lade, sier Eli Johanne Sørlie Eiksund. Tirsdager etter skoletid åpnes dørene for «tweens» på Aktivitetssenteret, like ved Sirkusparken.

Her kan «tweens» møtes etter skoletid

Tilbudet kalles Tweens Lade, et gratis tilbud åpent mellom 13.30 og 16.00. Her kan de som kommer velge mellom ulike aktiviteter. Spill, tegne- og malesaker legges frem.

– De kan også gjøre lekser, hvis de ønsker det, sier Eiksund.

Etter et felles måltid, blir det en felles aktivitet. Denne varierer fra gang til gang. Videre kan de som vil fortsette med egne aktiviteter.

Hvorfor ønsker Lade menighet å tilby et nytt «sted å henge» for «tweens»?

– Det har vært et savn etter et tilbud for ungdommer i denne aldersgruppa i området. Det har nok vært tenkt å få i gang dette tilbudet en stund, men det har ikke vært ressurser til det frem til nå. Jeg ble ansatt i mars i år. «Tweens Lade» er et en aktivitet jeg skal være prosjektleder for. Samtidig er dette et tiltak som ligger under Trosopplæringslanen.

Før sommerferien er det fire samlinger. Flere «tweens» møtte opp til de to første samlingene 24. og 31. mai. De neste er 7. og 14. juni. I sommerferien er det pause.

– Vi evaluerer hvordan tilbudet blir tatt imot nå. Ut fra dette planlegger vi tilbudet videre til etter sommerferien.

Kreativiteten blomstrer allerede på «Tweens Lade».

Skattejakt i Sirkusparken

«Aktivitetssenteret» ligger like ved Sirkusparken, Lade kirke og Ladestien. Her er det store fine rom å boltre seg på, men Eiksund ser ikke bort fra at de også trekker ut etter hvert.

– Vi kommer nok til å benytte oss av parken. Dessuten er vi nærme Korsvika og sjøen, så det kan godt være at vi benytter oss av det også, sier hun.

Den siste tweens-samlinga før sommerferien, 14. juni, planlegges det skattejakt i Sirkusparken. Jakten ender i Lade kirke.

Hva motiverer deg til å lage tilbud for barn og unge?

– Jeg trives veldig godt med barn og unge, og har vært mye med som frivillige på ulike aktiviteter for denne aldersgruppen. Også i jobbsammenheng har jeg jobbet med denne aldersgruppen. Jeg er opptatt av at ban og unge må bli sett, tatt på alvor og ha et trygt sted de kan komme og få være seg selv. Dette håper jeg ungdommene kan oppleve på «Tweens Lade».

I og med at det er kirka som er arrangør, vil det da bli «snakk om Gud og Jesus»?

– Ja, det er helt naturlig å ha dette med. Vi synger bordvers til måltidet, og som avslutning på fellesaktiviteten har vi en veldig kort andakt, «gode ord», lystenning og bønn.

Lurer du på noe? Ta gjerne kontakt med Eli Johanne Sørlie Eiksund: ee838@kirken.no